spot_img
spot_img

Vaksin AstraZeneca untuk Asia Tenggara dibuat di kilang Raja Siam

spot_img

BANGKOK (24 Julai): AstraZeneca Plc bekerja keras memenuhi permintaan rantaian bekalan globalnya bagi meningkatkan bekalan vaksin COVID-19 terutamanya ke Thailand dan Asia Tenggara, kata wakilnya untuk Tahiland pada hari Sabtu hari ini, di tengah-tengah spekulasi kekurangan pengeluaran tempatan.

Komen itu muncul setelah surat yang dibocorkan minggu lalu yang menunjukkan pembuat ubat itu telah menawarkan 5-6 juta dos vaksin sebulan ke Thailand, bertentangan dengan pernyataan yang dibuat oleh pegawai Thailand bahawa kerajaan berhutang 10 juta dos sebulan dan 61 juta dos pada akhir tahun 2021.

AstraZeneca memastiakn rantaian bekalan vaksin mencukupi di rangkaian pembuatan kami di seluruh dunia untuk vaksin tambahan di Asia Tenggara, termasuk Thailand”, kata James Teague, pengarah urusan AstraZeneca Thailand, dalam satu kenyataan.

- Advertisement -

“Kami berharap dapat mengimport dos tambahan pada bulan akan datang,” tambahnya.

Syarikat pembuat ubat itu sebelumnya mengatakan bahawa dos vaksin untuk Thailand dan Asia Tenggara dibuat di kilang Thailand, Siam Bioscience, yang dimiliki oleh raja Thailand dan ia merupakan kilang pembuat vaksin buat pertama kali.

Tekanan semakin meningkat terhadap syarikat itu setelah Thailand mengatakan sedang mempertimbangkan untuk mengenakan had eksport vaksin AstraZeneca COVID-19 buatan tempatan untuk menampung bekalan domestik, satu langkah yang boleh menjejaskan bekalan negara jirannya, yang masih berperang melawan COVID.

- Advertisement -

Siam Bioscience tidak mengulas laporan mengenai kekurangan pengeluaran atau jangka masa penghantaran.

Teague mengatakan bahawa AstraZeneca telah menyampaikan sebanyak 9 juta setakat ini ke Thailand dan akan memberikan 2.3 juta lagi minggu depan.

Thailand telah berjaya memberi suntikan vaksin sepenuhnya hanya kepada 5.56% penduduk, daripada keseluruhan rakyat 66 juta setakat ini, sementara 18.62% telah menerima sekurang-kurangnya satu dos, menurut data pemerintah Thailand.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img