spot_img
spot_img

Syarikat hartanah online terbesar Asia Tenggara dapat suntikan modal

spot_img

BENGALURU (23 Julai): Syarikat hartanah dalam talian yang terbesar di Asia Tenggara, PropertyGuru pada hari Jumaat semalam bersetuju untuk melancarkan penggabungan dengan syarikat baru yang dibelakangnya ialah jutawan Richard Li dan Peter Thiel, yang memberikan nilai ekuiti kepada syarikat gabungan sekitar $ 1.78 bilion.

Perjanjian dengan Bridgetown 2 Holdings, sebuah syarikat pemerolehan tujuan khas (SPAC), dijangka memperoleh hasil sebanyak $ 431 juta, termasuk pelaburan swasta sebanyak $ 100 juta dari Baillie Gifford, Naya, REA Group, Akaris Global Partners, dan juga dari salah satu pengurus aset yang terbesar di Malaysia.

REA Group Australia juga telah memberikan komitmen untuk pelaburan tambahan $ 32 juta, kata PropertyGuru.

- Advertisement -

Ditubuhkan pada tahun 2007, PropertyGuru kini mempunyai lebih daripada 2.8 juta senarai hartanah bulanan. Ia juga melayani 37 juta pencari harta tanah sebulan dan 49,000 ejen harta tanah aktif di seluruh Indonesia, Malaysia, Singapura, Thailand dan Vietnam.

Syarikat ini menawarkan pasaran hartanah digital untuk memadankan pembeli dan penyewa dengan penjual dan tuan tanah, serta pemasaran digital untuk ejen hartanah dan pemaju.

“Pasaran hartanah mungkin merupakan pasaran yang tertua di dunia, dan hanya sekarang ia mulai berubah dengan cepat,” kata Peter Thiel, presiden Thiel Capital.

- Advertisement -

“PropertyGuru menerajui perubahan di Asia Tenggara, Bridgetown 2 akan memberikan modal dan kepakaran untuk mempercepatnya lebih jauh,” katanya.

Syarikat gabungan akan mempunyai nilai modal sekitar $ 1,35 bilion. Perjanjian itu dijangka ditutup pada suku keempat 2021 atau suku pertama 2022.

Merrill Lynch (Singapura) Pte Ltd berperanan sebagai penasihat kewangan eksklusif kepada PropertyGuru mengenai perjanjian tersebut.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img