spot_img
spot_img

Guna dulu, bayar kemudian

spot_img

Grab telah memperkenalkan PayLater dan ini adalah ciri yang memberikan hutang kepada pengguna. Seperti namanya, anda dapat menggunakan perjalanan Grab, pengiriman Grab Food dan Grab Express, dan kemudian membayar pada bulan berikutnya.

Perkhidmatan ini telah diterbitkan di Singapura awal tahun ini dan kini dilancarkan sebagai percubaan awal di Malaysia.

Daripada membayar perjalanan Grab anda melalui GrayPay eWallet atau kad kredit anda pada akhir setiap perjalanan, anda akan menerima satu bil pada akhir setiap bulan. Tidak ada caj atau faedah tambahan selagi anda membayar bil tepat pada waktunya. Tidak seperti kad kredit, anda tidak dapat mengembalikan baki wang anda dan anda mesti menjelaskan bil sepenuhnya.

- Advertisement -

Tarikh akhir untuk bil dikira pada 7 hari bulan berikutnya dan anda perlu membayar melalui GrabPay. Anda boleh menggunakan kad kredit atau debit kad anda untuk menyelesaikan baki dengan menambah eWallet GrabPay terlebih dahulu. Bagi pengguna yang gagal menyelesaikan bil pada tarikh akhir tersebut, perkhidmatan PayLater akan ditangguhkan dan anda perlu membayar yuran pentadbir RM10 untuk penangguhan tersebut.

Menurut soal jawabnya, anda tidak dibenarkan menyelesaikan bil sekiranya anda berada di luar negara. Ini adalah masalah yang perlu diatasi oleh Grab tetapi anda dapat meminta pengecualian yuran pentadbiran dengan menghubungi talian Pusat Bantuan mereka.

Setiap pengguna akan diberikan “had kredit” yang telah dipersetujui dan jumlahnya akan diberikan berdasarkan penggunaan anda. Sekiranya anda tidak mahu menggunakan PayLater, anda boleh menukar kaedah pembayaran anda kepada tunai, GrayPay atau kad kredit yang anda tetapkan.

- Advertisement -

Menurut Grab, PayLater kini tersedia untuk pengguna terpilih sahaja sehingga diberitahu kelak. Tidak dipastikan bila perkhidmatan tersebut akan diterbitkan secara rasmi untuk seluruh pelanggan di Malaysia.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img