spot_img
spot_img

Bandar Iphone banjir

spot_img

(21 Julai): Kira-kira 100,000 orang telah dipindahkan dari sebuah bandar raya China yang terkenal sebagai pusat pengeluaran terbesar untuk iPhone, setelah hujan tanpa henti yang mencatatkan menyebabkan banjir besar dan kematian sekurang-kurangnya 12 orang.

Bandar Zhengzhou di provinsi Henan tengah menyaksikan hujan turun 457,5 milimeter (18 inci) dalam 24 jam hingga 5 petang. pada hari Selasa semalam, yang tertinggi sejak rekod bermula untuk bandar lebih daripada 10 juta orang, lapor agensi berita rasmi Xinhua. Itu termasuk catatan 201.9 milimeter dalam satu jam, dari jam 4 petang hingga 5 petang. Lapangan terbang bandar raya itu mengumumkan di laman Weibo, pihaknya telah menghentikan sementara penerbangan masuk.

Henan adalah salah satu kawasan penghasil gandum terbesar di China dan pengeluar jentera utama, sementara Zhengzhou adalah rumah kilang pembuatan iPhone terbesar, yang dimiliki oleh Hon Hai Precision Industry Co. Taiwan. Banjir ini berlaku ketika syarikat yang juga dikenali sebagai Foxconn itu , bersiap untuk meningkatkan output menjelang pelancaran peranti terbaru Apple Inc. menjelang akhir tahun ini.

- Advertisement -

Kilang Hon Hai di Zhengzhou menerima komponen dari seluruh dunia dan di seluruh China yang diperlukan untuk memasang iPhone, sebelum kemudian ekspot ke peringkat antarabangsa. Seorang wakil Hon Hai mengatakan bahawa ia sedang meneliti keadaan terkini.

Gambar yang diterbitkan oleh media negeri itu menunjukkan sebahagian besar jalan bandar tenggelam, sementara video yang disiarkan di media sosial menunjukkan penumpang dengan kereta yang dinaiki air. Xinhua menyebut pihak berkuasa di Henan mengatakan bahawa 12 kematian telah disahkan pada hari Rabu pagi waktu tempatan.

Ribuan pekerja penyelamat termasuk tentera dan anggota bomba telah dihantar untuk melakukan kerja keselamatan di bandar itu, tambahnya.

- Advertisement -

Banjir itu berlaku sejurus selepas bandar-bandar utama China memberi amaran bahawa kediaman dan kilang menghadapi gangguan bekalan elektrik baru kerana kekurangan permintaan dan bekalan yang bersejarah membebankan rangkaian tenaga. Sebelas wilayah termasuk pusat pembuatan timur dan China tengah melaporkan permintaan rekod dan kenaikan permintaan minggu lalu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img