spot_img
spot_img

Saham Pharmaniaga turun setelah penghentian bekal vaksin Sinovac

spot_img

KUALA LUMPUR, 16 Julai – Pharmaniaga Bhd, salah satu saham yang paling aktif diperdagangkan pagi ini, menyaksikan harga sahamnya susut berikutan penghentian vaksin Sinovac Covid-19 dari China.

Pharmaniaga menandatangani kontrak untuk membekalkan sebanyak 12 juta dos vaksin kepada kerajaan, dan menurut kontrak itu, pihaknya harus menyelesaikan penghantaran menjelang November tahun ini.

Namun, kerana keadaan pandemik yang semakin buruk, pemberian vaksin telah dipercepatkan, kata pengarah urusan Pharmaniaga, Datuk Zulkarnain Md Eusope pada hari Rabu.

- Advertisement -

Dia mengatakan bahawa syarikat farmaseutikal itu telah memberikan 11.5 juta dos, atau 93 peratus daripada vaksin Sinovac yang dijanjikan – merangkumi 3.6 juta dos melalui proses “isi dan selesai”, serta 7.9 juta dos produk siap yang telah diimport.

Semalam, Menteri Kesihatan Dr Adham Baba mengatakan Malaysia akan menghentikan pemberian vaksin Covid-19 yang dihasilkan oleh China setelah bekalan vaksin yang ada selesai, kerana negara mempunyai jumlah vaksin lain yang cukup untuk program vaksinasi di seluruh negara.

Oleh itu, pemacu vaksinasi Malaysia sebahagian besarnya akan disokong oleh vaksin Pfizer-BioNTech mRNA, kata menteri itu.

- Advertisement -

Pada jam 10.33 pagi, harga saham Pharmaniaga turun 14 sen kepada 90 sen dengan 61.08 juta saham diniagakan. – Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img