spot_img
spot_img

Taukey BTS k-pop jadi bilionaire berganda

spot_img

(13 Julai): Bang Si-hyuk, pengasas syarikat agensi di belakang sensasi boy-band K-pop iaitu BTS, telah melipatgandakan kekayaannya dalam beberapa bulan ini kerana saham syarikatnya melonjak.

Bang bernilai kira-kira AS $ 3.2 bilion, menurut Indeks Bloomberg Billionaires, setelah Hybe Co, yang sebelumnya dikenali sebagai Big Hit Entertainment, meningkat 131% sejak di sentirai di pasaran saham awam di Korea Selatan pada Oktober lalu. Ketika tawaran awam syarikatnya bermula, kekayaan bersih Bang adalah sekitar US $ 1.5 bilion.

Ini adalah bukti populariti BTS, kumpulan yang mempunyai beberapa album K-pop terlaris sepanjang masa. Ini juga dapat menunjukkan keyakinan terhadap cita-cita global Hybe setelah mengumumkan pada bulan April lalu akan pengambilalihan syarikat di belakang bintang dunia seperti Justin Bieber dan Ariana Grande.

- Advertisement -

“Hybe telah berhasil membawa bintang hiburan lain ke syarikatnya,” kata Sungho Park, seorang penganalisis di Yuanta Securities Co. yang berpusat di Seoul. “Itu telah membantu mendapatkan kepercayaan para pelabur bahawa perniagaan mereka akan berjalan dengan baik.”

Syarikat itu tidak memberi komen mengenai nilai bersih Bang, melainkan menunjukkan maklumat yang tersedia untuk umum mengenai jumlah saham.

Bang, yang memiliki 34% saham Hybe dan dia juga dikenali sebagai “Hitman” di Korea Selatan, mengundurkan diri sebagai ketua pegawai eksekutif untuk fokus pada peranannya sebagai pengerusi eksekutif, kata syarikat itu bulan ini. Dia juga akan terus mengawasi produksi muzik.

- Advertisement -

Hybe mengatakan pada 2 April lalu, ia membayar AS $ 1,05 bilion untuk Ithaca Holdings, kumpulan media AS di belakang kerjaya bintang popular, Justin Bieber dan Ariana Grande. Scooter Braun, yang mengemudi Ithaca, menjadi co-CEO Hybe America selepas perjanjian itu.

Fail syarikat menunjukkan Braun memegang kepentingan 1% dalam Hybe, yang bernilai AS $ 124.8 juta. Tujuh anggota BTS, semuanya berusia 20-an, masing-masing mempunyai pegangan saham yang sama bernilai AS $ 18.5 juta. Bieber dan Grande masing-masing memegang saham bernilai AS $ 14.5 juta.

“Saya selesa dengan potensi yang dimiliki oleh gabungan ini,” kata Bieber dalam sebuah video setelah transaksi diumumkan. “Tahniah kepada pasukan. Kami mendapat sokongan dari semua pihak. ”

Bang memulakan syarikat itu pada tahun 2005, di mana awalnya dia adalah sebagai pencipta muzik. Pada mulanya, perniagaannya tida berjaya sehingga artis-artis di bawahnya hanya hadir ke pejabat untuk bermain video game sahaja, kata Bang dalam wawancara pada tahun 2017. Firma itu hampir muflis di tahun-tahun awal, katanya, sebelum BTS mengeluarkan album sulung pada tahun 2013.

Hit terbaru kumpulan ini, Butter, telah berjaya berada berminggu-minggu di tangga teratas Billboard Hot 100 chart. Hybe mengatakan dalam prospektus IPO tahun lalu bahawa hampir 88% pendapatannya pada separuh pertama tahun 2020 berasal dari BTS.

Selepas kejayaan itu, Hybe mengumumkan hasil kira-kira 52 kali pendapatan yang dianggarkan, berbanding anggaran purata hanya sekitar 12 kali untuk indeks penanda aras Kospi.

Bagi seorang penganalisis, syarikat perlu mencari “BTS seterusnya”, tetapi mereka sudah mengambil langkah untuk hanya lebih dari memiliki kumpulan boyband semata-mata.

“Ini bertujuan untuk meminimakan kebergantungannya pada BTS,” kata Gina An, seorang penganalisis di eBest Investment & Securities Co. “Kumpulan boyband lain di Hybe telah mendapat lebih banyak populariti dan juga Hybe telah menambahkan artis global mereka.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img