spot_img
spot_img

RM100 juta lulus untuk tambahan sektor kesihatan melawan Covid19

spot_img

KUALA LUMPUR (12 Julai): Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah meluluskan peruntukan sebanyak RM100 juta untuk menambah sumber dari luar dalam perkhidmatan kesihatan di Lembah Klang, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba.

Bercakap dalam sidang media hari ini, Dr Adham juga mengatakan bahawa Kementerian Kesihatan (KKM) telah menambah 1,190 pegawai kesihatan di Selangor, Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan, yang teruk dilanda wabak Covid-19.

“KKM juga telah menggerakkan 417 pekerja kesihatan dari negeri lain ke Selangor, Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan.

- Advertisement -

“Kementerian juga akan menambah sekitar 5,000 kakitangan dan sukarelawan untuk menyokong perkhidmatan kesihatan di Lembah Klang dan Negeri Sembilan,” katanya.

Sebagai tambahan, kementerian akan meningkatkan kapasiti katil untuk pesakit Covid-19 di hospital awam di Lembah Klang (dari 795 hingga 1,129) dan Selangor (dari 3,412 menjadi 3,777).

Kementerian juga bekerjasama dengan tiga universiti hospital – Pusat Perubatan Universiti Malaya, Hospital Pakar UKM dan Hospital UPM  – untuk mengoptimumkan penggunaan katil di hospital-hospital ini, kata Dr Adham.

- Advertisement -

“Kami juga akan meningkatkan kapasiti unit rawatan rapi (ICU) dari 280 ke 349 katil di Selangor, dan dari 90 ke 117 katil di Kuala Lumpur dan Putrajaya,” katanya.

Dr Adham berkata, Selangor telah menggunakan 53% (3.413) bekalan tangki oksigen untuk pesakit Covid-19, dan 1,000 tangki lagi akan dihantar ke pusat rawatan dan pusat kuarantin berisiko rendah di MAEPS, Serdang.

Sleeps lawatan perdana menteri ke Hospital Tuanku Ampuan Rahimah (HTAR) di Klang semalam, Muhyiddin telah mengarahkan tambahan 151 katil dan 15 ventilator disediakan di hospital itu.

Dr Adham juga berkongsi bahawa pasukan petugas khas Covid-19 telah meminta RM1.2 bilion lagi dari Kementerian Kewangan untuk memerangi wabak tersebut.

Pusat penilaian beroperasi setiap hari

Menteri kesihatan juga mengatakan bahawa pusat penilaian Covid-19 (CAC) akan beroperasi setiap hari, dan akan dilengkapi dengan keperluan oksigen untuk pesakit Covid-19, sementara menunggu rujukan mereka ke pusat atau pusat kuarantin.

Pada CAC, pesakit Covid-19 akan menjalani penilaian untuk menentukan tahap keparahan jangkitan mereka. Penilaian akan kemudian  ditentukan sama ada mereka harus dihantar ke hospital, pusat kuarantin Covid-19 dan pusat rawatan, atau diperintahkan untuk menjalani kuarantin di rumah.

Kementerian juga akan mempermudahkan program vaksinasi dengan meningkatkan liputan, terutama ke kawasan PKPD.

“Program vaksinasi untuk industri juga akan diberi keutamaan. Kami akan berbincang dengan MOSTI, MITI dan kerajaan negeri mengenai perkara ini, ”katanya.

RM700 juta dibelanjakan untuk pengurusan Covid-19 di seluruh negara menurut Dr Adham, KKM telah membelanjakan RM700 juta untuk pengurusan Covid-19 sehingga kini.

Kerajaan juga telah bersetuju untuk menambahkan peruntukan untuk pengurusan Covid-19 di Lembah Klang, yang merangkumi pengurusan kesihatan mental bernilai RM20 juta dan ruang tambahan untuk semua hospital di Selangor, dengan jumlah anggaran RM5 juta.

“Kami juga akan memberikan elaun Covid-19 kepada kakitangan di ICU, bernilai RM1,000 sebulan.

“Kerajaan juga akan menyediakan taska untuk menempatkan anak-anak kakitangan hospital, dengan peruntukan RM1.5 juta. Sementara itu, RM2 juta akan diperuntukkan untuk pusat kuarantin khas, ”kata Dr Adham.

Menteri itu juga berharap agar ketua-ketua Jabatan di hospital mempertimbangkan untuk bersetuju cuti tidak direkod yang dipohon oleh pegawai-pegawai mereka, untuk memastikan kebajikan mereka terjaga.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img