spot_img
spot_img

Perbicaraan kes rasuah Lim Guan Eng mula hari ini

spot_img

KUALA LUMPUR (13 Julai): Perbicaraan kes rasuah bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang melibatkan cadangan terowong bawah laut Pulau Pinang bermula di Mahkamah Sesyen di sini hari ini setelah permohonannya untuk dipindahkan ke Mahkamah Tinggi ditolak semalam.

Hari ini, kes Guan Eng sedang didengar di hadapan hakim Mahkamah Sesyen Azura Alwi.

Mewakili Guan Eng adalah peguam Gobind Singh Deo sementara timbalan pendakwa raya Wan Shaharuddin Wan Ladin mewakili pendakwaan.

- Advertisement -

Hari ini, Gobind meminta mahkamah apakah perlu bagi pihak pembelaan untuk mengemukakan pernyataan pembelaan atas semua tuduhan terhadap Guan Eng kepada pihak pendakwaan.

Mahkamah menunjukkan bahawa pernyataan pembelaan diperlukan untuk semua tuduhan.

Gobind kemudian meminta penangguhan sekitar 30 minit untuk dia menghantar e-mel pernyataan pembelaan kepada pihak pendakwaan.

- Advertisement -

Wan Shaharuddin kemudian mengesahkan penerimaan pernyataan pembelaan yang diemail.

Setelah Wan Shaharuddin mengesahkan penerimaan pernyataan pembelaan yang diemail, pihak pendakwaan memanggil saksi pertamanya, Datuk Geethanjali Gausillia Kathirvalu, yang merupakan isteri ahli perniagaan Gnanaraja Gnanasundram.

Dilaporkan bahawa Gnanaraja didakwa di mahkamah kerana terlibat dalam projek Penang Underersea Tunnel.

Guan Eng menghadapi beberapa tuduhan termasuk satu yang melibatkan isterinya Betty Chew.

Laporan berita pada 9 September 2020 mengatakan bahawa Guan Eng pada hari itu mendakwa bahawa masa dua tuduhan penyelewengan harta benda yang tidak jujur ​​terhadapnya membuktikan bahawa pihak pendakwaan “bermotifkan politik”, mencatat bahawa pengajuan tuduhan itu di Mahkamah Sesyen Butterworth pada September 11 datang sehari sebelum hari penamaan calon untuk pilihan raya negeri Sabah pada 12 September.

Dilaporkan pada 9 September bahawa Guan Eng menghadapi dua tuduhan di bawah Seksyen 403 Kanun Keseksaan.

Menurut laporan berita, dua tuduhan penyelewengan harta benda yang tidak jujur ​​melibatkan dua plot tanah bernilai RM208.75 juta secara kolektif dikaitkan dengan projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang.

Sebelum dua tuduhan penyelewengan harta benda yang tidak jujur itu, Guan Eng didakwa tiga kali pada bulan Ogos 2020.

Dilaporkan bahawa dua daripada tuduhan jenayah Guan Eng melibatkan projek terowong bawah laut sementara yang lain berkaitan dengan Chew.

Dilaporkan bahawa Guan Eng meminta perbicaraan di Mahkamah Sesyen di sini pada Ogos 2020 atas satu tuduhan meminta potongan 10% dari projek terowong bawah laut dari pengarah kanan Consortium Zenith Construction Sdn Bhd, Datuk Zarul Ahmad Mohd Zulkifli.

Dilaporkan bahawa Guan Eng didakwa meminta suapan di The Gardens Hotel & Residences di Mid Valley City di sini pada tahun 2011.

Dilaporkan bahawa Guan Eng juga didakwa di Mahkamah Sesyen Butterworth di Pulau Pinang kerana menyalahgunakan kedudukannya sebagai pegawai awam untuk membantu syarikat Zarul yang dilantik untuk melakukan pembinaan jalan utama dan terowong bawah laut, yang dilaporkan bernilai RM6.341 bilion, untuk mendapatkan rasuah RM3.3 juta.

Menurut laporan itu, Guan Eng didakwa melakukan jenayah itu antara Januari 2011 dan Ogos 2017 di Menara KOMTAR di Pulau Pinang semasa dia menjadi ketua menteri Pulau Pinang.

Guan Eng juga menghadapi tuduhan lain yang tidak berkaitan dengan penyalahgunaan kuasa berhubung rasuah yang didakwa telah diterima oleh isterinya Chew.

Dilaporkan bahawa Guan Eng didakwa kerana menyalahgunakan jawatannya sebagai pegawai awam semasa memegang jawatan sebagai ketua menteri Pulau Pinang dan ketua jawatankuasa tender Penang Development Corp untuk memastikan bahawa Magnificent Emblem Sdn Bhd diberi jemputan untuk cadangan projek kampung pekerja di Batu Kawan bernilai RM11.61 juta.

Dilaporkan bahawa Chew didakwa telah menerima RM372,009 dari Excel Property Management & Consultancy Sdn Bhd berkaitan dengan projek tersebut.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img