spot_img
spot_img

Malaysia fokus bandar rendah karbon – PM

spot_img

PUTRAJAYA (13 Julai): Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengatakan bahawa transformasi bandar di Malaysia menjadi bandar rendah karbon akan membantu mengembangkan ekonomi hijau secara lokal, mewujudkan pekerjaan dan menarik pelaburan domestik dan antarabangsa.

Dalam ucapannya pada pelancaran Persidangan Bandaraya Karbon Rendah Malaysia 2021 hari ini, Muhyiddin berkata antara sektor yang akan mendapat manfaat daripada usaha tersebut adalah sektor tenaga lestari, kenderaan rendah karbon, pengurusan sampah dan kitar semula serta kecekapan air.

Beliau mengatakan untuk mengukuhkan sistem pelaksanaan inisiatif karbon rendah secara sistematik dan mencapai sasaran pengurangan pelepasan karbon yang signifikan, Pelan Induk Bandar Rendah Karbon Nasional dilancarkan hari ini untuk memberikan garis panduan lengkap untuk kerajaan-kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan dalam membangunkan bandar-bandar rendah karbon di dalam kawasan mereka.

- Advertisement -

“Proses peralihan dan transformasi bandar rendah karbon akan membawa kesan positif kepada kita semua dalam mengurangkan kesan perubahan iklim,” katanya.

Teks ucapannya dibacakan oleh Menteri Alam Sekitar dan Air Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man.

Memetik laporan yang bertajuk “Mempercepat Pembangunan Karbon Rendah di Bandar-bandar Dunia” oleh Suruhanjaya Global mengenai Ekonomi dan Iklim, Muhyiddin mengatakan analisis menunjukkan bahawa bandar-bandar rendah karbon mewakili US $ 16.6 trilion peluang ekonomi di seluruh dunia berdasarkan hanya pada kecekapan tenaga dan pelaburan karbon rendah.

- Advertisement -

Muhyiddin mengatakan, pelbagai usaha telah dilaksanakan sejak 2011 melalui pelaksanaan Rangka Kerja Kota Berkarbon Rendah (LCCF) untuk memberikan sokongan kepada kerajaan tempatan di daerah dan perbandaran dalam mencapai agenda bandar rendah karbon.

Geran Pemangkin Bandar Berkarbon Rendah (GeRAK) berjumlah RM35 juta juga dilancarkan sebagai langkah insentif dan sokongan bagi pihak berkuasa tempatan untuk melaksanakan inisiatif bandar rendah karbon berimpak tinggi, katanya.

Beliau menambahkan bahawa peranan pihak berkuasa tempatan sangat penting dalam merancang pembangunan sosio-ekonomi dan infrastruktur persekitaran sebuah bandar, dan mereka juga membantu dalam pelaksanaan inisiatif pemuliharaan alam sekitar pada peringkat nasional dan lokal.

“Sebagai entiti di peringkat pentadbiran yang paling dekat dengan rakyat, pihak berkuasa tempatan perlu memainkan peranan penting dan aktif dalam mendidik, menggerakkan dan memberi respon kepada masyarakat serta mempromosikan pembangunan yang lestari dan inklusif,” katanya.

Contoh bandar di dunia yang menggunakan konsep rendah karbon untuk mengurangkan kesan perubahan iklim adalah Amsterdam, Copenhagen, Tianjin, Zhenjiang, Hong Kong dan Tokyo, katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img