spot_img
spot_img

Pine Labs kumpul dana AS $600 juta untuk fintech di Asia Tenggara

spot_img

(6 Julai): Pine Labs Pvt, platform pembayaran untuk peniaga di India dan Asia Tenggara, berjaya mendapat suntikan dana sebanyak AS $ 600 juta dengan beberapa pelabur terbesar di dunia, termasuk Fidelity Management & Research Co dan BlackRock Inc kerana mensasarkan tawaran pengumpulan dana awam dalam masa 18 bulan.

Syarikat baru yang berpangkalan di Singapura itu, yang menawarkan penyelesaian untuk pembayaran di kedai dan dalam talian, serta program prabayar, kesetiaan dan “bayar kemudian”, bernilai AS $ 3 bilion, kata Ketua Pegawai Eksekutif Amrish Rau.

Pelabur yang melabur kali ini dinasihatkan oleh Neuberger Berman Group LLC dan IIFL Finance Ltd India dan Kotak Dana.

- Advertisement -

Bank dan peniaga membayar yuran bulanan untuk menggunakan perisian Pine Labs sebagai perkhidmatan, dengan syarikat permulaan itu juga menerima bayaran mikro pada setiap transaksi. Perkhidmatan pembayaran semakin popular di Asia kerana telefon pintar digunakan dengan meluas, memberi manfaat kepada penyedia perkhidmatan seperti Pine Labs.

“Ini adalah produk dari India yang berjaya di Malaysia dan Singapura dan memasuki Indonesia dan Thailand,” kata Rau dalam wawancara melalui panggilan video. “Kami mempunyai kisah positif Ebitda yang bagus, dan kami merancang IPO kami dalam 18 bulan akan datang.”

Tawaran awam awal kemungkinan akan dimulakan di AS, kata Rau. “Dengan ukuran dan skala kami, kami ingin menjadikannya IPO tahap global,” katanya.

- Advertisement -

Permulaan ini menawarkan penyelesaian digital untuk checkout point, memungkinkan transaksi dari permintaan hingga pembayaran dan penyesuaian. Servis “bayar kemudian” merangkumi 100 juta pelanggan di India, Singapura dan Malaysia, yang membolehkan pembeli membayar dalam tiga, enam, sembilan atau 12 ansuran bulanan untuk produk seperti peranti Apple Inc dan Samsung Electronics Co. Syarikat ini juga menjalankan platform pemberian hadiah prabayar yang disebut QwikCilver di India, Asia Tenggara, Timur Tengah, Eropah dan Australia.

Pelanggannya termasuk Apple, Starbucks Corp dan McDonald’s Corp, dengan Sequoia Capital, Temasek Holdings Pte, PayPal Holdings Inc dan Mastercard Inc antara yang menggunakan perkhidmatan mereka.

Industri fintech India berkembang pada kadar tahunan sekitar 50% dan Asia Tenggara mengikutinya rapat, kata Rau. Pine Labs berkembang sekitar 60% secara tahunan, kerana kedai mengembangkan pilihan pembayaran mereka.

“Semakin banyak peniaga di Asia ingin mencipta pengalaman pembayaran yang lebih cepat dan menarik,” kata Rau. “Mereka mahukan penyelesaian yang membantu mereka bersaing dengan syarikat dalam talian yang besar.”

Syarikat baru ini juga memperoleh aplikasi bayar dan simpan Fave pada bulan April lalu dengan harga AS $ 45 juta. Aplikasi itu kini mempunyai 6 juta pengguna dan lebih daripada 40,000 peniaga.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img