spot_img
spot_img

Banyak negara masih bergelut cara yang betul untuk memerangi Covid19

spot_img

(30 Jun): Ketika negara-negara di sekitar wilayah Asia-Pasifik mengetatkan sekatan sekali lagi untuk mengekang penyebaran varian coronavirus Delta yang baru itu, Singapura telah memulakan visi baru supaya kehidupan rakyatnya kembali normal.

Strategi itu, yang diusulkan oleh tiga anggota pasukan petugas Covid-19 Singapura, akan mencari langkah melawan arus yang memungkinkan untuk mereka kembali ke arah bebas kuarantin. Lebih drastik, SIngapura juga bercadang untuk berhenti memaparkan kes Covid setiap hari.

Cadangan itu merupakan langkah drastik dari model “pergerakkan sifar” atau lockdown yang diguna pakai oleh beberapa negara – termasuk pesaing perniagaan Singapura iaitu Hong Kong – yang setakat ini terbukti berjaya mengekang wabak itu.

- Advertisement -

Tetapi model lockdown ini, yang memerlukan langkah-langkah kuarantin yang ketat, kena dengan hukuman undang-undang bagi yang melanggarnya, hampir mustahil untuk dikekalkan kerana varian baru terus tersebar, dan jangka panjang lockdown pasti tidak dapat dilaksanakan, kata anggota pasukan petugas. Sebaliknya, mereka mengatakan untuk menerima hidup bersama Covid boleh dilakukan.

“Berita buruknya adalah bahawa Covid-19 tidak akan hilang. Berita baiknya adalah mungkin untuk membiasakan kehidupan normal dengan virus itu,” kata Menteri Perdagangan Singapura Gan Kim Yong, Menteri Kewangan Lawrence Wong dan Menteri Kesihatan Ong Ye Kung , dalam temuramah di Straits Times minggu lalu.

“Kita dapat mengubah pandemik ini menjadi sesuatu yang kurang mengancam, seperti influenza, penyakit tangan, kaki dan mulut, atau cacar air, dan meneruskan hidup kita.”

- Advertisement -

Ini adalah rancangan berani yang boleh menjadi ikutan bagi negara-negara lain yang ingin kembali ke kehidupan normal dan meneruskan perjalanan dan pelancongan – dan menawarkan harapan bagi penduduk yang kecewa, di mana mereka ingin menjalani kehidupan yang normal setelah sekatan pandemik selama 18 bulan.

Bagaimana mereka akan melakukannya ?

Kunci untuk pendekatan yang lebih ringan untuk pandemik? Satu jawapan iaitu, kadar vaksinasi yang tinggi.

Singapura berada di landasan yang tepat untuk dua pertiga penduduknya telah menerima dos vaksin pertama mereka pada awal bulan Julai, dan berhasrat menambah lagi dos vaksin tersebut sepenuhnya pada 9 Ogos.

“Vaksin sangat berkesan dalam mengurangkan risiko jangkitan dan juga penularan. Walaupun anda dijangkiti, vaksin akan membantu mencegah gejala Covid-19 yang teruk,” kata para Menteri Singapura itu.

Semakin banyak orang mendapat vaksin, cara Singapura memantau jumlah jangkitan Covid-19 setiap hari akan berubah. Mengikut pentadbir negara itu, ia serupa dengan bagaimana kes jangkitan influenza, Singapura akan memantau mereka yang jatuh sakit dengan serius atau berapa banyak yang berada di unit rawatan rapi. Orang yang dijangkiti akan dibenarkan kuarantin di rumah.

“Kami tidak bimbang tentang sistem penjagaan kesihatan,” kata mereka.

Dengan varian-varian baru yang berpotensi lebih menular yang menimbulkan kerisauan di seluruh dunia, para Menteri mengatakan vaksin berterusan diperlukan di masa depan dan menyarankan agar “program vaksinasi jangka panjang” dibentuk.

Walaupun pengujian dan pengawasan masih diperlukan, mereka mengusulkan untuk melakukan ujian dalam senario tertentu seperti menjelang peristiwa perayaan, atau ketika melakukan perjalanan kembali dari luar negara, bukan untuk lockdown atau kuarantin dalam skala besar.

Untuk melakukan ini, para Menteri mengatakan kaedah ujian yang lebih cepat dan lebih mudah akan dilancarkan kerana ujian PCR terlalu lama untuk memberikan hasil. Kaedah lain “dalam perancangan” termasuk alat pernafasan yang memakan masa sekitar satu hingga dua minit untuk menghasilkan keputusan jangkitan.

Pada waktu itu, lebih banyak rawatan akan tersedia untuk Covid-19.

Menteri Singapura yang bertanggungjawab di dalam kes ini telah menunjukkan langkah dan kaedah yang berkesan dalam merawat orang yang terkena kesan yang serius, dan cara mempercepatkan pemulihan, serta mengurangkan kesan sampingan serius Covid19 dan kematian.

Mereka juga mengatakan rakyat Singapura akan diminta untuk mempraktikkan “tanggungjawab sosial” seperti kebersihan yang baik dan menjauhkan diri dari orang ramai ketika merasa tidak sihat untuk mengurangkan kadar penularan.

“Dengan vaksinasi, ujian, rawatan dan tanggungjawab sosial, ini boleh dilaksanakan bersama dalam waktu terdekat. Manakala apabila seseorang di antara kita mendapat Covid-19, reaksi kita mungkin sangat berbeza dari sekarang ini,” kata Menteri Kesihatan Singapura itu.

Negara-negara lain tetap berhati-hati.

Singapura dijadikan contoh sebagai kisah kejayaan sebuah negara dalam mengendalikan virus, berkat pengawasan pergerakkan yang ketat, pengoperasian kuarantin dan penjarakkan sosial serta peraturan mengenai berkumpul dan pemakaian topeng.

Ia berjaya mengatasi wabak awal sebelum ini, termasuk puncak kes pada April tahun lalu. Pada bulan Mei, sekumpulan kecil kes dihubungkan dengan pekerja di lapangan Terbang Changi.

Menurut Johns Hopkins University, 5.7 juta orang di Singapura rata-rata mencapai 18 kes sehari dan mencatatkan hanya 36 kematian sejak wabak itu bermula, menurut Universiti Johns Hopkins.

Pendekatan barunya adalah pengasingan sosial yang telah berjaya menangani wabak tersebut tetapi mempunyai kadar vaksinasi yang relatif rendah dan baru-baru ini menerapkan sekatan yang lebih ketat.

Beberapa negara Australia meletakkan ibu kotanya – yang dihuni sekitar 10.2 juta orang – lockdown pada hari Isnin kerana kebimbangan bahawa varian baru Delta boleh mencetuskan wabak yang merbahaya.

New Zealand mengatakan ia sedang mempertimbangkan untuk mewajibkan topeng muka untuk lebih berwaspada dan menghentikan perjalanan dengan negara jiran Australia berikutan munculnya varian Delta.

Dan pusat kewangan Asia iaitu Hong Kong, di mana keraguan terhadap vaksin adalah tinggi dan hanya 21% penduduk yang telah divaksinasi sepenuhnya, mengumumkan akan menghentikan penerbangan penumpang dari United Kingdom dari 1 Julai, kerana terdapat peningkatan kes varian Delta di sana.

Sementara itu, tanah besar China pula mungkin telah memberikan lebih dari 1 bilion dos vaksin Covid-19, tetapi ia tetap untuk mempertimbangkan bagi menutup sempadannya selama satu tahun lagi. Bandar selatan Guangzhou, pusat pelancongan antarabangsa utama, merancang membina pusat kuarantin yang besar dengan 5000 bilik untuk menempatkan pelancong dan kenalan rapat Covid-19 kerana bimbang penyebaran varian Delta, menurut akhbar global Times.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img