spot_img
spot_img

Britain dan Singapura mula perbincangan perdagangan digital

spot_img

LONDON (28 Jun): Britain dan Singapura pada hari ini akan memulakan rundingan mengenai perjanjian perdagangan digital baru yang dapat mengurangkan birokrasi. Ini adalah langkah untuk London menjadi apa yang disebutnya sebagai “pemain teknologi tinggi peringkat global” pasca-Brexit.

Selepas keluar dari Kesatuan Eropah pada akhir tahun lalu, Britain terus maju dengan perjanjian perdagangan baru terutama dengan negara-negara di wilayah Indo-Pasifik. Perjanjian terbaru yang ditandatangani mereka adalah dengan Australia.

Perdagangan digital dilihat sebagai kunci oleh kerajaan untuk menyokong syarikat teknologi Britain dalam memanfaatkan peluang pelaburan di luar negara untuk berusaha membantu pemulihan pasca COVID.

- Advertisement -

Kerajaan mengatakan sebarang perjanjian dengan Singapura dapat menghilangkan halangan perdagangan digital dan membolehkan pengeksport Britain berkembang ke pasaran berteknologi tinggi. Perbincangan akan dimulakan secara online.

“Kesepakatan mutakhir dengan Singapura akan membuat kita berada di barisan depan revolusi teknologi, memastikan kita memimpin perdagangan dan industri yang dihantar secara digital seperti fintech (teknologi kewangan) dan keselamatan siber,” kata menteri perdagangan Britain, Liz Truss.

“UK akan menjadi negara Eropah pertama yang merundingkan Perjanjian Ekonomi Digital, yang menunjukkan apa yang dapat kita lakukan sebagai negara perdagangan berdaulat,” katanya dalam satu kenyataan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img