spot_img
spot_img

PayPay sapu bersih pembayaran digital di Jepun

spot_img

(11 Jun): Selama enam dekad, pembeli di daerah Mikawaya, seorang peniaga beras di Tokyo bahagian timur, membayar secara tunai – sehingga kakitangan penjualan dari aplikasi pembayaran PayPay ‘menyapu bersih’ kawasan luar bandar itu, meyakinkan kedai dan perniagaan di sana untuk mencuba sistem mereka.

Dengan pelanggan yang meminta untuk menggunakan perkhidmatan dan kedai berdekatan mendaftar di PayPay, tawaran pemasangan percuma PayPay dan tidak ada caj, ia terlalu baik untuk tidak digunakan, kata pemilik kedai di daerah itu.

“Kami fikir tidak ada salahnya mencuba,” kata Moeko Suzuki, yang membantu ayahnya berniaga runcit,. “Bilangan orang muda yang guna benar-benar meningkat.”

- Advertisement -

Dimiliki oleh SoftBank yang mempunyai dana besar, PayPay telah mengerahkan tenaga penjualan dan pemasaran yang beribu-ribu kakitangan untuk target restoran, kedai ubat dan pasar raya, menarik lebih dari 3 juta peniaga, jumlah yang besar bagi Jepun di mana mempunyai sekitar 5.3 juta perniagaan, menurut data kerajaan.

“Kami menyelesaikan masalah – seperti mahal atau susah untuk guna – untuk terus menggunakan dan memperkenalkan PayPay,” kata Hajime Baba, ketua pegawai operasi PayPay, dalam satu wawancara.

PayPay muncul sebagai pemain utama peralihan pengguna ke kewangan digital yang disokong oleh kerajaan. Ia mengurangkan penggunaan wang tunai ketika Jepun menghadapi kekurangan tenaga kerja yang semakin meningkat dan keperluan untuk penjarakkan sosial semasa wabak COVID-19 ini.

- Advertisement -

Untuk transaksi pembayaran, SoftBank mendorong penggunaan PayPay melalui kempen rebat wang tunai. Dalam satu contoh yang popular diguna pakai, ia memberikan 10 bilion yen ($ 90 juta) dalam 10 hari kepada pelanggannya.

Melabur wang tunai untuk rebat tersebut dan – buat masa ini – tidak membebankan perniagaan yang lebih kecil untuk perkhidmatan pembayarannya, PayPay nampak seperti kehilangan wang. Tetapi syarikat itu juga ingin mempromosikan pelanggannya kepada pinjaman, deposit dan perdagangan saham di aplikasi, yang memerlukan peningkatan pendedahan kepada industri kewangan yang sangat terkawal.

Ia telah menarik lebih dari 39 juta pengguna dalam dua setengah tahun lalu sejak dilancarkan, dan SoftBank menyelesaikan penggabungan antara perniagaan internetnya dan pesaing utama PayPay – Talian aplikasi teks – pada bulan Mac lalu. Sejak itu, PayPay telah berjaya menambahkan berjuta-juta pengguna.

Bayaran pengendalian peniaga, yang tidak dikenakan sebarang caj untuk syarikat kecil, pastinya lebih banyak akan menyertai dan akan meningkat tahun ini. Baba berkata, PayPay sanggup memberikan caj serendah mungkin sambil menanggung kos.

Pengimbangan kos sangat penting untuk kelangsungan perkhidmatan. Peniaga seperti peniaga beras di Mikawaya mengatakan bahawa kelebihan aplikasi itu melebihi kos operasi dan penggunaan.

“Bagi peruncit, tidak perlu banyak wang tunai, yang ideal, mempunyai faedah besar dari segi pengurangan pentadbiran,” kata Michael Causton, seorang penganalisis di JapanConsuming.

Model ini mengikuti model Ant Financial, gabungan pelaburan SoftBank yang paling berharga, Alibaba, yang mempunyai 730 juta pengguna Alipay di China dapat meminjam wang, memeriksa tahap kredit mereka dan membeli produk pengurusan kekayaan serta kewangan melalui aplikasi.

“Kami belajar dari Ant Financial bagaimana kami dapat memanfaatkan sepenuhnya (PayPay). Mereka melancarkan dalam jangka pendek dan pada dasarnya mereka dapat keuntungan dengan singkat,” kata Junichi Miyakawa, CEO SoftBank Corp, bulan lalu.

PayPay berharap dapat mengelakkan tekanan yang dihadapi Alipay di China, di mana ia terpaksa menyusun semula.

Ia juga mesti terus mengatasi pilihan bersejarah untuk transaksi tunai atau kad kredit di Jepun.

DIBUAT DI JEPUN

Dengan menggunakan kod QR, PayPay dapat memproses pembayaran melalui telefon pintar dan tanpa memerlukan terminal yang mahal, meniru pelopor dari pasaran yang kekurangan infrastruktur runcit.

“Mereka biasa mengatakan ‘Oh, kod QR, ini adalah teknologi untuk negara-negara terbelakang atau berkembang,” kata Aditya Mhatre, yang merupakan ketua pasukan produk PayPay sebelum kembali ke Paytm India. “Rungutan itu hilang.”

Jepun mempunyai banyak asas perkhidmatan pembayaran yang mengalahkan dunia sejak awal. Kedua-dua iaitu kod QR dan Felica, teknologi tanpa sentuh yang menggerakkan sistem pembayaran Kereta Api East Japan, diciptakan oleh firma tempatan.

Saingan PayPay termasuk Rakuten, yang mensasarkan pengguna mudah alih SoftBank dan telah mengganggu industri kad kredit dengan mempermudahkan aplikasi.

Suica yang berpusat di Felica mempunyai 9 juta pengguna telefon bimbit dan 80 juta kad pintar dikeluarkan. Sistem tap-to-pay tidak digunakan oleh banyak perniagaan kecil, tetapi digemari oleh pengkritik kod QR yang mengadu aplikasi seperti PayPay tidak sesuai.

PayPay bertaruh secara besar-besaran untuk membantunya menonjol dan bertahan. Operator aplikasi teks, Line bergabung dengan Z Holdings SoftBank pada bulan Mac lalu, memberikan PayPay akses kepada 88 juta pengguna Line, sekitar 39 juta daripadanya menggunakan sistem pembayarannya.

“Integrasi adalah kunci untuk membuka potensi pendapatan untuk PayPay, dan sejarah penyatuan mereka di SoftBank dan Z Holdings tidak selalu secepat dan optimal seperti yang diharapkan,” kata Causton.

Baba berkata, keuntungan dari unit domestik SoftBank membolehkan pengembangan tunai PayPay berkembang. Eksekutif enggan memberikan garis masa untuk keuntungan tetapi menunjukkan penurunan kos dari kempen rebat wang tunai dengan lebih banyak dana dari rakan korporat dan kerajaan.

Konglomerat itu berharap dapat menyenaraikan PayPay, yang mencatat kerugian $ 660 juta pada tahun yang berakhir pada bulan Mac. SoftBank merancang untuk menggabungkan PayPay ke dalam unit tanpa wayarnya setelah Paytm dari India, yang mengembangkan beberapa teknologi yang menggerakkan aplikasi, mengambil bahagian kecil dalam perniagaan ini.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img