spot_img
spot_img

Didi akan disenarai di Bursa Amerika Syarikat

spot_img

(11 Jun): Didi Chuxing, syarikat e-hailing terbesar di China, pada hari Khamis semalam membuat pengumuman untuk penyenaraian di pasaran saham A.S. yang telah lama ditunggu-tunggu, dijangka menjadi tawaran awam awal terbesar di dunia tahun ini.

Syarikat itu – yang disokong oleh firma pelaburan teknologi terbesar di Asia, SoftBank, Alibaba dan Tencent – tidak mendedahkan nilai dan saiz tawaran itu, tetapi sumber yang mengetahui perkara itu sebelumnya telah memberitahu Reuters bahawa ia dapat mengumpulkan sekitar $ 10 bilion dan mencari penilaian hampir $ 100 bilion.

Pada penilaian itu, penyenaraian Didi akan menjadi tawaran saham China terbesar di Amerika Syarikat sejak Alibaba mengumpulkan $ 25 bilion pada tahun 2014.

- Advertisement -

Dalam pengajuannya pada hari Khamis, Didi mengungkapkan pertumbuhan pendapatan yang lebih lambat pada tahun 2020 disebabkan oleh kesan pandemi COVID-19, yang memberi kesan kepada syarikat-syarikat lain termasuk Uber dan Lyft ketika penguncupan ekonomi berlaku di seluruh dunia.

Pendapatan 141.7 bilion yuan ($ 22.17 bilion) turun daripada 154.8 bilion yuan tahun sebelumnya, sementara kerugian 10.6 bilion yuan, berbanding 9.7 bilion yuan tahun sebelumnya.

Namun, Didi memulakan tahun 2021 dengan kuat, ketika perniagaan dibuka semula di China. Pendapatan meningkat dua kali ganda menjadi 42.2 bilion yuan untuk tiga bulan yang berakhir pada 31 Mac daripada 20.5 bilion yuan tahun sebelumnya.

- Advertisement -

REBUTAN IPO FIRMA CHINA

Didi secara rahsia mengemukakan IPO pada bulan April. Menurut dua sumber yang mengetahui perkara itu pada hari Khamis semalam mengatakan bahawa Didi berhasrat untuk menawarkan pada bulan Julai.

IPO mega itu mengambil peluang perniagaan yang menguntungkan yang ditunjukkan sebelum ini oleh syarikat gergasi teknologi Asia untuk bank pelaburan besar Wall Street.

Awal tahun ini, firma teknologi terbesar yang bertapak di Singapura, Grab, mengadakan perjanjian bernilai $ 40 bilion dengan syarikat pemerolehan tujuan khas untuk disenaraikan di Amerika Syarikat.

Tahun lalu, syarikat China mengumpulkan $ 12 bilion dari senarai A.S., lebih dari tiga kali ganda pengumpulan dana pada tahun 2019, menurut data Refinitiv. Tahun ini dijangka berjaya melepasi jumlah tahun lalu.

Didi, yang bergabung dengan Kuaidi saingan utama pada tahun 2015 untuk mencipta syarikat perkhidmatan pengangkutan berasaskan telefon pintar, dianggap sebagai perniagaan utamanya sebagai aplikasi mudah alih, di mana pengguna boleh memanggil teksi, kereta dengan pemandu peribadi, pilihan jenis kereta dan juga bas di beberapa bandar .

Didi merancang untuk menyenaraikan Saham Depositari Amerika (ADS) di Nasdaq atau Bursa Saham New York di bawah simbol “DIDI”, kata syarikat itu.

Ketua Eksekutif Didi Cheng Wei mengatakan tahun lalu firma itu bertujuan untuk memiliki 800 juta pengguna aktif bulanan di seluruh dunia dan memberi khidmat kepada 100 juta pesanan pelanggan sehari pada tahun 2022, termasuk pesanan perkongsian perjalanan, basikal dan penghantaran makanan.

Goldman Sachs, Morgan Stanley dan J.P.Morgan adalah penaja jamin utama untuk penyenaraian tersebut.

Selain e-hailing, Didi menjalankan perniagaan yang lain, masih dalam pengangkutan, termasuk rangkaian pengecasan kenderaan elektrik, pengurusan kenderaan, pembuatan kereta dan pemanduan auto.

Tahun lalu ia dan pembuat kenderaan elektrik BYD melancarkan model van khusus untuk perkhidmatan menaiki kenderaan. Pada bulan Mei dikatakan akan mengembangkan kereta memandu autonomi dengan GAC. Ia menguji kenderaan autonomi di beberapa bandar di China dan memperluas kenderaannya dengan banyak.

Pengawal selia pengangkutan di China, bagaimanapun, telah menekan Didi untuk meningkatkan standard keselamatan setelah dua kes rogol dan pembunuhan pada tahun 2018 yang melibatkan pemandu Didi.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img