spot_img
spot_img

Jangan abai rakyat golongan pertengahan – PKP

spot_img

Pakej rangsangan baru bernilai RM40 bilion telah diumumkan awal minggu ini, di atas RM100 bilion yang belum dapat digunakan daripada pakej yang diumumkan sebelumnya.

Pakej Pemerkasa Plus adalah tindak balas segera kerajaan terhadap kesan dari PKP dna lockdown yang berterusan, walaupun kemampuan negara terbatas untuk berbelanja dan beban hutang yang tinggi.

Namun, pakej rangsangan telah menarik kritikan dan komen dari beberapa pihak, yang mengatakan bahawa golongan berpendapatan pertengahan (M40) telah diketepikan, dengan langkah-langkah yang tidak mencukupi terhadap golongan ini.

- Advertisement -

Di antara mereka yang memberi komen adalah ahli politik dari kedua-dua belah pihak dan pertikaian utama adalah sama ada moratorium pinjaman perlu dilanjutkan kepada kumpulan M40.

Di samping itu, ada yang berpendapat bahawa pemberian tunai sekali sahaja juga harus diberikan kepada isi rumah M40, bukan hanya golongan B40.

M40 merujuk kepada isi rumah dengan pendapatan bulanan RM4,850 hingga RM10,959, menurut Jabatan Perangkaan.

- Advertisement -

Pakar bersetuju bahawa tidak semua individu M40 dipengaruhi oleh krisis, tetapi mereka merasakan bahawa lebih banyak langkah diperlukan untuk menyokong kumpulan pendapatan ini untuk meningkatkan pemulihan ekonomi Malaysia.

Bercakap dengan StarBizWeek, ketua ekonomi AmBank Group Anthony Dass mengatakan bahawa penting untuk memberi tumpuan kepada kumpulan M40, memandangkan kos hidup mereka jauh lebih tinggi kerana mendiami kawasan bandar.

“Sebagai contoh, seorang peniaga yang telah kehilangan pendapatannya kerana perintah kawalan pergerakan (PKP) tidak layak menerima bantuan, sekiranya pendapatan pasangannya termasuk dalam kategori M40.

“Tentunya ini akan memberi tekanan kuat kepada mereka yang terkena impak itu,” katanya.

Dass menambah bahawa M40 harus diberikan moratorium automatik berbanding model semasa di mana seseorang perlu membuktikan kehilangan pekerjaan atau pemotongan gaji.

Langkah sokongan lain, untuk M40 yang disarankan oleh Dass, termasuk kredit e-Wallet dan menaikkan potongan harga caj elektrik yang kini diberikan pada 10%.

“Harus ada keseimbangan dan konsisten di dalam mengagihkan bantuan kepada rakyat. Ini bermaksud bahawa rumah tangga yang terlibat harus terus mendapat sokongan hingga kita mencapai sasaran vaksinasi.

“Jika tidak, kita akan mempunyai polisi ad hoc setiap kali PKP dilaksanakan.

“PKP hanya akan menyebabkan kesusahan yang lebih besar bagi isi rumah,” menurut Dass.

Ketua ekonomi Alliance Bank Manokaran Mottain mengatakan bahawa lebih banyak langkah yang diharapkan untuk golongan rakyat M40.

Walaupun dia percaya bahawa pemberian tunai sekali sahaja tidak diperlukan untuk kumpulan itu, dia mengatakan bahawa langkah sokongan lain harus diperkenalkan.

“Secara keseluruhan, Pemerkasa Plus tidak sepenuhnya mengabaikan M40. Sebagai contoh, mereka dari kumpulan M40 yang kehilangan pekerjaan atau mengambil potongan gaji, akan mendapat faedah daripada moratorium pinjaman, ”kata Manokaran.

ADUN Permatang Pasir, Muhammad Faiz Fadzil bersetuju bahawa terdapat beberapa langkah di bawah Pemerkasa Plus yang akan memberi manfaat kepada kumpulan M40.

“Memiliki pendapatan isi rumah bulanan RM5,000 anda akan tergolong ke kumpulan M40, tetapi jika anda tinggal di Lembah Klang, kemungkinan jumlah pendapatan bulanan itu tidak mencukupi untuk benar-benar layak dipanggil golongan pertengahan,” katanya.

Muhammad Faiz mencadangkan untuk mengubah moratorium pinjaman dan pembayaran tunai.

Beliau mengatakan bahawa inisiatif harus disediakan untuk semua individu M40 berdasarkan cara yang dikaji tepat atau berdasarkan kriteria tertentu seperti jumlah anak atau lokasi tempat tinggal.

“Ya, kemampuan fiskal kerajaan terbatas, tetapi dengan memasukkan lebih banyak wang tunai ke dalam poket penduduk, itu dapat merangsang ekonomi dengan meningkatkan penggunaan di pihak swasta.

“Itu adalah pemulihan untuk keadaan ekonomi kita yang lemah,” tambah Muhammad Faiz.

Sekatan pergerakan sejak tahun lalu telah memberi tamparan besar kepada pengguna di negara ini.

Semasa pusingan pertama PKP tahun lalu, Jabatan Perangkaan mendapati bahawa purata perbelanjaan isi rumah bulanan turun 55% dari RM6,317 kepada RM2,813.

Ketua Pemuda MCA, Datuk Nicole Wong Siaw Ting, dalam surat kepada The Star, mengatakan bahawa sayap itu telah menerima maklum balas orang ramai bahawa kumpulan M40 telah diketepikan dalam pakej Pemerkasa Plus.

Beliau mengatakan tidak ada yang kebal terhadap kesan penutupan ini dan mengesyorkan agar pelepasan cukai pendapatan peribadi khas untuk M40 diperkenalkan oleh kerajaan.

“Keprihatinan kerajaan terhadap golongan berpendapatan rendah dan sektor yang terjejas memang dapat dirasai.

“Namun, masih belum terlambat, kerajaan masih mempunyai waktu untuk memastikan langkah-langkahnya akan menguntungkan lebih banyak lapisan masyarakat,” kata Wong.

Sementara itu, profesor ekonomi Universiti Sunway Yeah Kim Leng mengatakan penutupan yang berpanjangan memerlukan langkah rangsangan tambahan, di atas RM380 bilion yang diumumkan.

Mengulas mengenai pakej Pemerkasa Plus, Yeah berpendapat bahawa pakej yang lebih berani dan lebih besar akan membolehkan rumah tangga yang tertekan untuk mengatasi pendapatan dan kehilangan pekerjaan dengan lebih baik.

Ini juga akan meminimumkan kemungkinan “kesan parut” dari krisis yang berpanjangan yang dapat mempengaruhi segmen kelompok M40 yang terkesan, terutama mereka yang kehilangan sumber mata pencarian mereka kerana pemberhentian atau penutupan perniagaan.

“Gunakan analitik data dan data besar, serta sistem pelaporan diri dan pengujian cara untuk mengenal pasti isi rumah M40 yang terkesan, terutama mereka yang mempunyai banyak tanggungan, sehingga mereka dapat menerima sokongan kerajaan yang sesuai,” katanya.

Yeah menunjukkan bahawa pemberian wang tunai adalah cara yang paling berkesan untuk membantu isi rumah B40 dan M40 yang terkesan, kerana biasanya 80% hingga 100% dari pembayaran tunai dibelanjakan untuk barang dan perkhidmatan penting.

Namun, dia menekankan bahawa sebahagian daripada wang tunai yang diterima mungkin berakhir dengan simpanan, dan bukannya penggunaan.

“Seperti yang terbukti di China dan negara-negara barat dan timur tengah lainnya, kunci untuk melepaskan permintaan terpendam di kalangan golongan berpendapatan M40 dan 20% teratas adalah dengan langkah-langkah melawan dengan berkesan pada virus dan kadar kematian,” katanya kepada StarBizWeek.

Sejak awal tahun 2020, pakej rangsangan ekonomi yang diumumkan oleh kerajaan telah menguntungkan lebih dari 20 juta rakyat dan 2.4 juta perniagaan, menurut laporan Laksana.

Hingga kini, hampir 60% inisiatif telah dikeluarkan, termasuk bantuan tunai langsung seperti Bantuan Prihatin Nasional, Geran Khas Prihatin, Program Subsidi Upah dan pelbagai langkah lain untuk melindungi rakyat dan memastikan kelangsungan perniagaan.

Sementara itu, dari peruntukan yang diluluskan sebanyak RM322.5 bilion di bawah Belanjawan 2021, RM117.5 bilion telah dibelanjakan pada bulan April.

Menurut laporan Laksana terbaru, antara anggaran 2021 yang dilaksanakan adalah bantuan kebajikan kepada golongan yang rentan seperti warga emas yang terbaring di tempat tidur, keluarga miskin dan orang kurang upaya.

Perlu diperhatikan bahawa peruntukan bantuan kebajikan meningkat dari RM1.5 bilion pada tahun 2020 kepada RM2.2 bilion pada tahun 2021.

Di samping itu, pelaksanaan inisiatif Jendela dengan peruntukan RM500 juta yang antara lain akan menyediakan sambungan gentian fiber untuk sekolah.

“Program lain yang dibiayai oleh perbelanjaan pembangunan Belanjawan 2021 termasuk dana kredit mikro hampir RM1 bilion dan program penyelenggaraan sekolah,” kata laporan itu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img