spot_img
spot_img

Jangan hasut tidak ambil vaksin- mudarat pada negara

spot_img

KUALA LUMPUR (4 Jun): Kerajaan sedang mempertimbangkan idea untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap kumpulan anti-vaksin di negara ini jika mereka didapati menghasut orang ramai terhadap Program Imunisasi Covid-19 Nasional.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengatakan, kerajaan sebenarnya meminta Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Covid-19 (JKJAV) untuk mengkaji kemungkinan menjadikan vaksinasi wajib bagi semua orang sekiranya jumlah mereka yang terdaftar dalam program ini masih jauh dari mencapai imuniti yang disasarkan.

“Saya harap kita dapat mempercepat proses vaksinasi. Yang penting sekarang adalah jangan ada yang mengatakan tidak untuk vaksinasi.

- Advertisement -

“Kami tidak mahu hanya separuh [populasi Malaysia] mendapat vaksin, dan separuh lagi bukan kerana ia akan membawa mudarat.”

Beliau berkata demikian selepas mengunjungi pusat vaksinasi (PPV) di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC) di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Koordinasi Program Imunisasi Covid-19 Nasional Khairy Jamaluddin dan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba.

- Advertisement -

Muhyiddin mengatakan hampir 13 juta orang di Malaysia telah mendaftar untuk vaksinasi setakat ini, tetapi jumlahnya hanya 50% dari jumlah yang diharapkan dapat mendaftar dan memastikan kejayaan program imunisasi nasional.

Beliau mengatakan, kerajaan akan berusaha mempercepat proses vaksinasi dalam misi untuk mencapai kekebalan imun dengan lebih cepat, termasuk melalui usaha untuk meningkatkan jumlah PPV baik di bandar mahupun di luar bandar.

“Kami juga meminta klinik swasta untuk membantu kerajaan. Terdapat kira-kira 8,000 klinik swasta di negara ini dan jika mereka termasuk dalam program kami, lebih banyak orang boleh mendapat vaksin, ”katanya.

Dia juga mengatakan tidak ada masalah kekurangan stok vaksin di negara ini karena lebih dari 100% stok yang dijamin tahun lalu telah tiba, dan jumlahnya terus meningkat untuk mempercepat program vaksinasi.

Sebelumnya, perdana menteri dibawa untuk memeriksa operasi di MITEC PPV, yang dimulai pada 31 Mei dan akan memulai operasi berskala besar dengan peningkatan kapasiti 8,000 penerima setiap hari dari 7 Jun.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img