spot_img
spot_img

IGlobe sedia dana US100juta untuk Fintech & Biotech

spot_img

(3 Jun): IGlobe Partners, syarikat modal Singapura menutup dana modal pemula terbarunya, yang merancang untuk melabur US $ 100 juta dalam permulaan yang fokus pada biologi sintetik, fintech dan teknologi untuk bandar pintar.

Dana keempat firma itu, IGlobe Platinum Fund III, akan menyokong 15 hingga 20 syarikat permulaan di A.S., Eropah dan Asia Tenggara untuk membiayai pertumbuhan mereka dalam tempoh tiga tahun akan datang, menurut kenyataan syarikat itu pada hari Khamis.

IGlobe, dengan sejarah lebih dari dua dekad, melabur pada trend baru dalam penjagaan kesihatan dan teknologi untuk mendorong pertumbuhannya. Dana baru, yang diperoleh lebih banyak, akan menyokong syarikat permulaan termasuk perkhidmatan diagnostik kanser C2i Genomics Inc. dan syarikat permulaan kewangan peribadi NerdWallet Inc. di AS serta Docquity yang berpusat di Singapura, aplikasi mudah alih untuk doktor, dan Tonik, sebuah bank digital di Filipina.

- Advertisement -

“Kami fokus pada teknologi rentas sempadan, yang tidak dapat ditiru oleh orang lain dengan mudah,” kata pengasas IGlobe, Koh Soo Boon dalam satu wawancara. “Kami dalam bisnes membangunkan syarikat, bukan hanya membuat wang dengan cepat.”

Koh memulakan IGlobe di Silicon Valley pada tahun 1999 dan memindahkan ibu pejabatnya ke negara asalnya Singapura 10 tahun lalu. Firma ini telah mendapat banyak keuntungan dengan Mountain View, Matterport Inc. yang berpusat di California, yang membantu pengguna mengunjungi hartanah dan pusat membeli-belah secara maya dan akan disiarkan secara terbuka dengan perjanjian AS $ 2.9 bilion. IGlobe menyertai pengumpulan dana Siri A Matterport dalam tiga pusingan.

Syarikat portfolio IGlobe lain termasuk Ginkgo Bioworks Inc. dan NerdWallet juga merancang untuk dilancarkan di A.S. tahun ini, yang membolehkan syarikat itu memberikan pulangan yang tinggi, menurut Koh. Pelaburan masa depan IGlobe boleh merangkumi penjagaan kesihatan wanita, penjagaan kesihatan mental dan permulaan percetakan 3D, katanya.

- Advertisement -

IGlobe Platinum Fund I telah memberikan pulangan modal 13 kali ganda dengan kadar pulangan dalaman bersih sebanyak 33%, menjadikannya salah satu daripada 5% dana VC (Venture Capital) teratas yang dilancarkan pada tahun 2010 secara global, menurut syarikat itu.

“IGlobe sering menjadi satu-satunya pelabur dari Asia dalam perjanjian pelaburan utama,” kata Rakan Urusan Yoke Sin Chong dalam kenyataan itu. “Rangkaian global kami membolehkan kami menjadi jambatan antara ekosistem syarikat mula, Barat dan Asia.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img