spot_img
spot_img

10 Sebab Sewa Lebih Baik Berbanding Beli

spot_img

Kediaman mempunyai faedahnya. Tetapi ada sebab yang harus dipertimbangkan – kos, kerana itu mengapa menyewa mungkin lebih bijak.

Sekiranya anda ingin kelihatan seperti orang dewasa yang berjaya, satu perkara yang boleh anda lakukan ialah memiliki rumah. Atau sekurang-kurangnya itulah yang diberitahu oleh 70% kebanyakan orang dewasa.

Tinjauan dibuat ke atas 1.004 orang dewasa yang berumur 21 tahun ke atas, mendapati bahawa kebanyakan mereka menganggap pemilikan rumah jauh lebih penting atau sama seperti perkahwinan dan mempunyai anak yang memberi isyarat sama ada seseorang itu berjaya atau tidak.

- Advertisement -

Tanggapan itu mungkin salah. Menyewa boleh menjadi tiada beban, fleksibel dan bahkan  untuk mengumpul kekayaan – semua boleh dikatakan ciri-ciri kehidupan yang berjaya. Inilah sebabnya mengapa anda mungkin ingin melupakan apa yang dikatakan oleh kebanyakan orang dan mempertimbangkan untuk menyewa.

1. Tiada kos tersembunyi
Apabila anda membeli rumah, anda akan menghadapi beberapa kos yang mungkin mengejutkan anda. Sebagai contoh, insurans, cukai harta tanah dan bayaran lain dikenakan tambahan 2% hingga 5% ke atas harga rumah.

Ini termasuk penyelenggaraan rumah, insurans rumah, cukai harta tanah, landskap dan penggantian barang-barang utama sekali-sekala, seperti bumbung, kerusi, tingkap, dek atau peralatan. Semua itu adalah kos yang mungkin tidak dapat diambil kira oleh pemilik rumah baru yang tidak kukuh.

- Advertisement -

Penyewa, sebaliknya, tidak perlu memikirkan sebahagian besar perkara tersebut.

2. Peluang untuk mencipta kekayaan
Sekiranya anda berminat untuk menjadi kaya raya, membeli rumah mungkin bukan penggunaan wang anda yang terbaik.

Satu kajian dari Florida Atlantic University mengatakan bahawa sewa lebih baik dari membeli untuk mencipta kekayaan – selagi anda melaburkan wang yang anda simpan dari menyewa.

3. Tiada cukai hartanah

Sekiranya cukai hartanah membuat anda tidak senang tetapi anda ingin mendiami di kediaman yang selesa, salah satu jalan penyelesaiannya ialah menyewa kerana anda tidak perlu membayar cukai ini.

4. Kemudahan untuk bergerak
Ramai rakyat Amerika tidak melarikan diri dari bandar semasa wabak COVID-19, menurut Bloomberg CityLab. “Penghijrahan besar-besaran tidak berlaku,” kata wartawan.

Tetapi apabila anda penyewa, anda boleh bergerak jika dan bila anda mahu. Pilihan dan fleksibiliti adalah milik anda. Tidak perlu runsing untuk menjual rumah di pasaran, tidak takut akan kejatuhan nilai hartanah atau membeli rumah baru dan perlu menetap lama di lokasi baru. Anda hanya perlu mengemas dan pergi.

5. Kebebasan
Melancong juga lebih mudah bagi penyewa.

Anda menangguhkan surat anda, mengunci pintu dan berada dalam perjalanan.

Oleh kerana penyewa biasanya tidak bertanggungjawab untuk penyelenggaraan, mereka tidak perlu mengatur seseorang untuk duduk di rumah atau memotong rumput semasa mereka pergi.

6. Penyelenggaraan rendah
Menyewa memberi orang gaya hidup penyelenggaraan rendah sepanjang tahun. Tidak perlu khawatir dengan menghabiskan daun menyapu hujung minggu, membersihkan selokan dan menyelesaikan kerja rumah.

Ketika ribut salji melanda di utara, pemilik rumah mesti menggali diri. Sementara itu, penyewa tetap hangat di dalam rumah sementara tuan rumah mengatur laluan pejalan kaki dan pemanduan untuk dibersihkan.

Begitu juga, jika perkakas pecah di unit penyewaan, biasanya tuan tanah – dan bukan penyewa – yang bertanggungjawab untuk pembaikan.

7. Insurans yang lebih murah
Seperti pemilik rumah, penyewa perlu membeli insurans. Tetapi insurans penyewa jauh lebih murah daripada insurans pemilik rumah kerana hanya melindungi barang peribadi, dan bukan rumah itu sendiri.

Rata-rata premium untuk insurans penyewa pada tahun 2017 ialah $ 180, menurut data terbaru di Institut Maklumat Insurans.

Pemilik rumah, sebaliknya, membayar $ 1,211 setiap tahun, kata institut itu.

8. Kos sara hidup yang lebih murah
Perbezaan kos antara menyewa dan membeli rumah menyusut sedikit pada suku pertama 2020, menurut laporan Rent vs. Buy terbaru Realtor.com. Laporan itu adalah gambaran ringkas dari 593 daerah A.S., yang diambil sebelum kesan ekonomi penuh dari wabak itu melanda negara itu.

Walaupun begitu, dengan pendapatan sederhana, sewa lebih murah daripada membeli rumah di 81% daripada 593 daerah A.S. yang dianalisis.

Harga rumah AS yang rata-rata adalah $ 1,584, berbanding dengan sewa bulanan rata-rata, pada $ 1,391.

9. Komuniti siap pakai
Tidak semua orang mahu tinggal berdekatan dengan jiran mereka, tetapi ramai di antara kita menikmati komuniti siap pakai yang ditawarkan oleh tempat tinggal pangsapuri. Mempunyai keluarga lain yang berdekatan dapat memudahkan anak-anak dan orang dewasa mencari rakan.

Dan jika anda tidak menyukai jiran anda, menyewa juga memudahkan anda berkemas dan berpindah ke komuniti yang anda sukai.

10. Kemudahan tambahan
Sejumlah kemudahan berharga sering disertakan dengan sewa pangsapuri.

Bergantung pada kompleks, anda mungkin mendapat akses ke kolam renang, pusat kecergasan atau perkhidmatan internet percuma. Beberapa pangsapuri mewah kini bermain permainan mereka, dengan lubang api, taman anjing, kelas di tempat dan faedah lain.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img