spot_img
spot_img

Masa depan kenderaan elektrik bermula sekarang

spot_img

Masalah moden memerlukan penyelesaian moden. Dalam usaha untuk mengekang pencemaran alam sekitar, lebih banyak negara mengurangi kebergantungan mereka pada bahan bakar fosil, beralih ke pilihan elektrik dengan harapan dapat menciptakan dunia yang lebih bersih dan lestari.

Penyelesaian inovatif yang merubah dunia dengan cepat kini adalah kenderaan tenaga baru (NEV) – kereta yang bergantung pada motor elektrik atau daya tarikan yang dikuasakan oleh bateri, panel solar, penjana sel bahan bakar yang dirancang untuk menukar bahan bakar menjadi elektrik.

Satu dekad yang lalu, tanggapan bahawa NEV dapat wujud sebagai alternatif yang layak untuk kenderaan konvensional tidak dapat dibayangkan lagi, apatah menggunakan secara meluas di masa depan. Oleh kerana kemajuan teknologi dan dasar kerajaan-kerajaan yang menyokong, kenderaan elektrik berprestasi tinggi (EV) kini meningkat naik permintaannya sama dengan kenderaan konvensional lain.

- Advertisement -

Penerapan EV di seluruh dunia dengan cepat meningkat, meningkat enam kali ganda sejak 2015. Pada tahun 2020, penjualan EV meningkat kepada 3.24 juta unit, meningkat daripada 2.26 juta pada tahun sebelumnya.

Tambahan pula, permintaan untuk EV diharapkan dapat bertahan bahkan di tengah pemulihan pandemik Covid19. Bloomberg New Energy Finance (BNEF) menunjukkan bahawa bateri berkualiti lebih baik, harga yang setara dengan kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE), meningkatkan ketersediaan infrastruktur pengisian dan pasaran baru kerana pemacu pertumbuhan akan terus memenuhi permintaan.

Eropah telah menyaksikan pertumbuhan yang luar biasa, dengan penjualan keseluruhan meningkat dengan peratusan dua digit tahun ke tahun di kebanyakan negara. Pemacu utama di sebalik pertumbuhan permintaan dan pengeluaran EV sejak beberapa tahun kebelakangan ini adalah disebabkan oleh peningkatan permintaan dari pengguna China.

- Advertisement -

China telah menjadi pasaran terbesar di dunia sejak 2015 dan telah mengukuhkan kedudukannya sejak itu. Pada akhir Disember tahun lalu, terdapat hampir lima juta EV di jalan raya, menyumbang lebih dari separuh jumlah dunia, menurut Kementerian Keselamatan Awam China. Negara ini adalah pembeli dan pengeluar EV terbesar di dunia dan menyumbang lebih daripada 90% bas dan trak elektrik di dunia.

Dari 3.24 juta EV yang dijual di seluruh dunia pada tahun 2020, 1.33 juta yang dijual di China – menandakan peningkatan 62% sejak 2017 – dan 1.21 juta dihasilkan di sana.

Walaupun Covid-19 telah mempengaruhi sentimen pasaran, permintaan untuk EV mencapai 226,000 unit pada bulan Mac 2021, meningkat lebih dari 239% dari tahun ke tahun.

Walaupun AS ketinggalan di belakang China dan Kesatuan Eropah dalam peralihannya ke EV, ekonomi terbesar di dunia itu menggunakan langkah-langkah yang akan menguntungkan penggunaannya dalam waktu terdekat. Terutama, janakuasa automobil General Motors Co mengumumkan bahawa ia akan menghentikan penjualan kenderaan ringan dan diesel menjelang tahun 2035. Rancangan untuk membina rangkaian stesen pengisian di seluruh negara dan memperbaiki bateri EV telah dilaksanakan.

Pentadbiran Biden telah berjanji untuk memasang 50,000 pengecas individu – lima kali ganda dari jumlah semasa – di 28,000 stesen pengecasan baru menjelang 2030, yang akan berjaya memenuhi separuh permintaan pengecasan kenderaan elektrik di AS.

Dengan adanya kerajaan-kerajaan yang lebih peka terhadap alam sekitar sekarang, kemungkinan AS akan lebih fokus pada hal-hal pembangunan menyeluruh bagi ekosistem teknologi ini pada tahun-tahun mendatang, yang menjadi pertanda baik untuk penggunaan EV.

Dasar kerajaan yang menyokong adalah kunci utama kemajuan

Kunci untuk berjaya menggunakan alternatif elektronik terletak pada dasar kerajaan yang berkesan yang dapat meningkatkan tahap teknikal dan prestasi EV. Subsidi juga akan mendorong permintaan pengguna.

Contoh terbaik adalah China, yang dominannya di ruang EV sebagian besar disebabkan oleh pelaksanaan kebijakan subsidi untuk mendorong EV yang lebih bersih dan lebih hijau. Ini akan mewujudkan pekerjaan dan meningkatkan industri awal, serta mengurangkan ketergantungan besar negara terhadap import minyak dan menangani pencemaran teruk di bandar-bandar utama.

Selain subsidi, kerajaan China telah berusaha untuk memberi insentif kepada pengguna domestik untuk bertukar kepada EV melalui berbagai subsidi, terutama pada tahap awal ketika titik harga EV lebih mahal. Pada akhir tahun 2017, pihak berkuasa pusat dan tempatan telah melabur lebih daripada RMB393 bilion di sektor ini.

Oleh karena kerajaan berusaha untuk mengurangi kebergantungan pada subsidi di sektor ini, tahap insentif akan dikurangkan sebanyak 10% setiap tahun untuk tempoh antara 2020 dan 2022.

Selain bantuan tersebut, pemerintah China telah mewajibkan “kredit NEV” untuk mendorong lebih banyak bekalan. Secara amnya, pengeluar kereta China perlu memperoleh sejumlah kredit NEV yang diperoleh melalui memenuhi kuota pengeluaran, yang akan meningkat setiap tahun. Kegagalan mencapai sasaran akan mengakibatkan penangguhan pengeluaran untuk model yang menggunakan bahan bakar tinggi.

Di Eropah, sebahagian kerajaan di sana bergantung pada undang-undang pelepasan karbon dioksida (CO2) untuk mendorong industri otomotif memberikan pemotongan jangka pendek dalam pembebasan CO2. Pengurangan 37.5% diperlukan pada tahun 2030, dari tahap 2021. Objektif utama perundangan adalah untuk mencapai pelepasan gas rumah kaca tanpa ke sifar pada tahun 2050, suatu objektif yang akan termaktub dalam “Undang-Undang Iklim” yang disampaikan oleh Suruhanjaya Eropah pada bulan Mac 2020.

Menjelang akhir tahun, rata-rata pelepasan CO2 kereta baru yang dijual di Eropah mesti memenuhi had maksimum 95g / km dan terdapat sasaran yang dipesan khas untuk setiap pengeluar peralatan asli berdasarkan jumlah kenderaan. Kegagalan akan mengakibatkan denda € 95 (RM476) untuk setiap gram CO2 melebihi had pesanan semula setiap kenderaan.

Oleh kerana semakin banyak negara terus berjanji untuk mencapai pelepasan gas rumah hijau ke angka sifar, dan ketika teknologi terus berkembang dan matang, semuanya yakin bahawa revolusi EV akan berkembang dan bertahan. Kajian menganggarkan bahawa EV akan mencecah 10% penjualan kenderaan penumpang global pada tahun 2025. Jumlahnya akan meningkat kepada 28% pada tahun 2030 dan 58% pada tahun 2040.

Volume EV global dijangka akan menikmati kadar pertumbuhan tahunan kompaun 52% dari 2021 hingga 2025, berdasarkan anggaran IHS Market. China dijangka menguasai 49% pasaran EV global sementara Eropah dianggarkan menyumbang 27%. AS akan bertahan 14% menjelang 2030.

Dengan kekuatan pasaran mendapat momentum dan kesedaran pengguna meningkat, EV dengan cepat menjadi masa depan industri automotif. Transformasi pesat ini juga akan memberi peluang pelaburan yang berharga bagi para pelabur.

Sebagai contoh, dengan ramalan kenaikan penjualan EV, akan ada peningkatan ketara dalam kapasiti bateri EV, yang diterjemahkan menjadi permintaan peralatan bateri keseluruhan yang lebih tinggi di seluruh dunia. Hampir satu pertiga permintaan datang dari China. Pada masa ini, lima pembuat bateri teratas berpusat di Asia, dengan yang terbesar berpusat di China.

Kemajuan teknologi bateri akan memainkan peranan besar dalam mengurangkan kos bateri dan meningkatkan keuntungan dari segi penggunaan tenaga. Skala pembuatan dan persaingan harga dalam rantaian bekalan bahan bateri, bersama dengan turun naik harga bahan mentah, dapat memainkan peranan yang lebih besar lagi dalam ekonomi EV. Dengan industri bateri dan rantaian bekalan awal meningkat lebih cepat daripada yang dijangkakan, terdapat penyatuan di antara pembuat bateri. Kenaikan skala pembuatan oleh lima teratas jauh lebih besar daripada industri yang lain.

“Landskap EV semakin menarik,” kata Tan Jee Toon, ketua pegawai pelaburan di Asia Pasifik Ekuiti, RHB Asset Management. “Dengan perkembangan pesat yang dibuat, pelabur akan berjaya menyesuaikan diri dengan pengurus dana yang dipercayai dan memanfaatkan ledakan semasa.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img