spot_img
spot_img

Malaysia & Singapura pilihan korporat China

spot_img

Sebilangan besar syarikat China yang melabur besar di Asean berharap dapat melihat perniagaan mereka berkembang di rantau ini dalam 12 bulan ke depan, menurut tinjauan oleh Standard Chartered.

Tinjauan dilakukan untuk laporan Bankless Borderless: China-Asean Corridor Bank, yang mengeksplorasi peluang berpotensi untuk pertumbuhan rentas sempadan antara kedua wilayah.

Tinjauan yang dilakukan pada bulan April di kalangan eksekutif kanan di 43 syarikat yang berpangkalan di China, menunjukkan bahawa syarikat yang sama menganggap Singapura dan Malaysia sebagai pasaran terbaik untuk peluang pengembangan di Asean.

- Advertisement -

Yang pasti, 60% responden dari tinjauan mengatakan mereka fokus untuk berkembang di Singapura untuk merebut peluang penjualan dan pengeluaran, kedua di Malaysia pada 65%, dan diikuti oleh 53% Thailand.

Kira-kira 47% syarikat China juga ingin memanfaatkan Singapura sebagai pusat pemerolehan serantau utama, dan 44% syarikat yang sama menunjukkan bahawa mereka ingin membina pusat penyelidikan dan pengembangan (R&D) atau pusat inovasi di negara ini, untuk pengembangan perniagaan mereka di seluruh Asean.

Faktor terpenting yang mendorong pengembangan ke rantau ini, tinjauan mendapati bahawa 56% syarikat yang melakukan tinjauan mengutamakan akses ke pasaran pengguna Asean yang besar dan berkembang. Sebanyak 53% syarikat yang sama menganggap insentif dan sokongan kerajaan untuk kelestarian dan kestabilan projek adalah penting, sementara 51% syarikat melihat asas pembekal yang boleh dipercayai sebagai salah satu sebab yang lebih penting untuk melihat pengembangan di rantau Asean.

- Advertisement -

Di samping itu, 47% responden bersetuju bahawa rangkaian Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) menjadikan Asean sebagai pangkalan yang ideal untuk mengakses pasaran global.

Kerjasama Ekonomi Komprehensif Wilayah (RCEP) juga diharapkan dapat menarik lebih banyak pelaburan di rantau ini.

Pada 88% responden menunjukkan bahawa mereka merancang untuk meningkatkan pelaburan mereka di rantau ini sekurang-kurangnya 25% selama tiga hingga lima tahun ke depan.

Dalam tinjauan yang sama, didapati bahawa syarikat yang sama menyedari risiko di rantau ini, dengan 70% menyebut mengenai pandemik Covid-19 atau krisis kesihatan lain.

Sebanyak 67% syarikat melihat ketidakpastian geopolitik dan konflik perdagangan di rantau ini, sementara 67% syarikat lagi memandang lambatnya kebangkitan ekonomi rantau ini dan penurunan perbelanjaan pengguna sebagai kebimbangan mengenai rantau ini.

Tambahan pula, 58% responden bersetuju bahawa menyesuaikan model perniagaan mereka dengan amalan dan keadaan industri di Asean adalah salah satu cabaran paling penting ketika melabur dalam enam hingga 12 bulan ke depan.

Cabaran lain yang dirasakan termasuk memahami peraturan daerah, kaedah serta terma pembayaran dan infrastruktur (56%), serta membangun hubungan dengan pembekal dan menyesuaikan logistik rantaian bekalan (56%).

Yang mengatakan, untuk mengurangkan risiko dan cabaran, 58% responden mengatakan mereka telah mempertimbangkan untuk melaksanakan program transformasi digital, sementara 47% lainnya telah melihat untuk mendorong inisiatif kelestarian dan persekitaran, sosial dan tadbir urus (ESG). Sebanyak 44 peratus responden mengatakan bahawa mereka menjelajah memasuki perkongsian baru dan usaha sama untuk meningkatkan kehadiran pasaran mereka di wilayah Asean.

Untuk menyokong pertumbuhan mereka, sekitar 60% syarikat ini mengatakan mereka mencari rakan perbankan dengan kemampuan pengurusan tunai yang kuat, sementara 56% syarikat ini telah mencari perkhidmatan pembiayaan perdagangan yang luas. Sebanyak 56% syarikat ini meneroka perkhidmatan pembiayaan korporat dan penjanaan modal.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img