spot_img
spot_img

Nokia terlibat bersama 5G Digital Nasional Bhd

spot_img

KUALA LUMPUR (25 Mei): Syarikat telekomunikasi dan teknologi multinasional Finland Nokia mengesahkan penyertaannya dalam tender infrastruktur 5G Digital Nasional Bhd (DNB) baru-baru ini.

“Ya, kami berminat dengan DNB dan mengambil bahagian dalam tender. Sebagai penyedia 5G global, tentunya kami berminat dengan projek 5G di mana sahaja, termasuk di Malaysia ini, ”kata ketua Nokia Asia Tenggara Daniel Jaeger.

Katanya, penggunaan 5G di Malaysia bukan sahaja dapat meningkatkan hubungan negara ke seluruh dunia tetapi juga mendorong perkembangan ekonomi, dengan teknologi canggih seperti e-kesihatan, i-cloud, alat kawalan jauh serta pengawasan dan analitik video.

- Advertisement -

Menurutnya, Nokia mempunyai kehebatan teknologi dan kepimpinan 5G global untuk menyampaikan 5G di Malaysia.

Kerajaan, melalui syarikat khas milik Kementerian Kewangan (MoF), DNB, akan melabur RM15 bilion selama 10 tahun untuk melancarkan rangkaian 5G di seluruh negara.

Dilaporkan bahawa DNB turut mempelawa lapan syarikat bagi mengambil bahagian dalam tender infrastruktur 5G, termasuk Nokia, gergasi telekomunikasi Sweden iaitu Ericsson, syarikat multinasional China Huawei dan ZTE, firma teknologi multinasional Amerika Cisco, konglomerat multinasional Korea Selatan Samsung dan FiberHome China.

- Advertisement -

Sehingga kini, Nokia mempunyai 165 penglibatan 5G secara komersial di seluruh dunia, lebih dari 220 perjanjian 5G komersial dan 65 rujukan penyedia perkhidmatan komunikasi langsung 5G.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img