spot_img
spot_img

Orang muda zaman digital boleh jadi Billionaire

spot_img

Pengusaha teknologi di usia remaja dan dua puluh-an, menjadi contoh dan dominan. Kini pada hakikatnya, syarikat yang paling berjaya biasanya diasaskan oleh pengusaha yang berusia 30-an atau lebih tua.

Di antara syarikat baru yang bernilai AS $ 1bil (RM4.14 bilion) atau lebih yang dibina sejak 15 tahun kebelakangan ini, rata-rata usia pengasas ketika memulakan perniagaan mereka adalah 34 tahun, menurut penyelidikan dalam sebuah buku baru berjudul Super Founders: What Data Reveals About Billion Dollar Start up.

Penemuan ini menunjukkan bukti baru bahawa pengusaha dengan beberapa pengalaman membawa kelebihan, kata Ali Tamaseb, pengarang dan rakan kongsi di syarikat modal teroka DCVC. “Memang ada banyak pengasas syarikat baru yang bernilai bilion dolar telah berjaya pada awal usia dua puluhan,” tulis Tamaseb dalam buku itu, “tetapi ktidak semua.” Ringkasnya: Usia tidak penting.

- Advertisement -

Profil pengasas teknologi yang berjaya ada. Steve Jobs berusia 21 tahun ketika dia mengasaskan Apple. Bill Gates dan Mark Zuckerberg berusia 19 tahun ketika mereka keluar dari Universiti Harvard untuk memulakan syarikat mereka. Jangan juga kita lupa bahawa Jeff Bezos dan Elon Musk, dua orang terkaya dalam bidang teknologi, berusia 30-an ketika mereka mencipta perniagaan mereka dengan berjaya.

Satu kajian yang dikutip secara meluas tiga tahun yang lalu dalam Kajian Ekonomi Amerika: Wawasan menunjukkan persepsi popular bahawa usahawan terbesar di Silicon Valley adalah semua pelajar yang btidak menyambung pelajaran di kolej. Para penyelidik mendapati usia rata-rata seorang pengasas permulaan yang berjaya adalah 45 tahun. Pengarang majalah ini menentukan kejayaan berdasarkan pada pertumbuhan dan bukannya penilaian dan menyusun senarai 1,700 syarikat AS yang paling pesat berkembang.

“Orang yang berbakat besar akan melakukan perkara-perkara hebat walaupun mereka masih muda,” kata pengarang utama Pierre Azoulay, seorang profesor di Massachusetts Institute of Technology Sloan School of Management. “Itu tidak bermaksud bahawa mereka tidak akan melakukan perkara yang lebih baik lagi ketika tua.” Dia menunjukkan bahawa kejayaan terbesar Apple ialah, iPhone-nya, muncul sehingga Jobs berusia 52 tahun.

- Advertisement -

Namun, keraguan atau mitos mengenai pengusaha muda masih ada. Oleh itu Tamaseb melihat kejayaan dari sudut syarikat yang besar sahaja dan meneliti beberapa faktor, termasuk usia. Kumpulan kajiannya terhad kepada sekitar 200 syarikat sahaja. Walaupun kumpulan pengasas syarikat itu kebanyakkannya sedekad lebih muda dari rata-rata dari kajian sebelumnya, ini menunjukkan bahawa pengasas yang berjaya sering menggunakan pengalaman yang dibentuk lebih awal dalam karier mereka.

Sebagai contoh, pengasas Zoom Video Communications Inc, Eric Yuan memulakan perniagaan pada usia 41 tahun setelah meninggalkan jawatan kanan di Cisco Systems Inc. Pengasas bersama WhatsApp Jan Koum muncul dengan aplikasi pesanannya pada usia 32 tahun setelah menghabiskan satu dekad sebagai jurutera di Yahoo.

Pengasas unicorn heath dan bioteknologi rata-rata lebih tua daripada jenis startup lain, kata Tamaseb. Kumpulan tertua adalah Philip Greenberg, yang berusia 68 tahun ketika memulakan Juno Therapeutics, yang kemudian dibeli oleh Celgene Corp dengan harga AS $ 9bil (RM37.26bil). – Bloomberg

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img