spot_img
spot_img

Thailand sambung perintah darurat

spot_img

Thailand akan menyambung darurat di seluruh negara untuk melawan wabak koronavirus selama dua bulan lagi untuk memutuskan wabak yang melanda negara itu setakat ini dan tidak menunjukkan tanda-tanda berkurangan.

Pusat Pentadbiran Situasi Covid-19, yang diketuai oleh Perdana Menteri Prayuth Chan-Ocha, pada hari Jumaat lepas bersetuju untuk menyambung darurat hingga akhir bulan Julai, menurut jurucakap Taweesilp Visanuyothin. Keputusan itu, yang memungkinkan kerajaan untuk menyelaraskan rancangan pengendalian wabak tanpa banyak persetujuan dan birokrasi dari pelbagai agensi, telah dijalankan sejak Mac tahun lalu.

Thailand memerangi gelombang ketiga wabak Koronavirus yang berganda jumlah kes di Thailand dalam tujuh minggu ini, dengan kematian melonjak tujuh kali ganda. Gelombang jangkitan, yang dimulai di tempat hiburan kelab malam di Bangkok pada awal April, kini telah merebak ke komuniti yang ramai, kem pembinaan dan penjara, dengan puluhan kelompok lagi di ibu kota.

- Advertisement -

Varian Covid yang lebih menular yang pertama kali dikenal pasti di India dikesan di sebuah kem pembinaan di utara Bangkok, penyebaran varian tempatan pertama, menurut Opas Karnkawinpong, ketua pengarah Jabatan Pengawalan Penyakit. Daripada 61 sampel yang dikumpulkan, 15 individu diuji positif untuk varian tersebut – 12 daripadanya adalah pekerja dan tiga orang adalah kenalan rapat, kata Opas pada hari Jumaat lepas, sambil menambah bahawa pihak berkuasa sedang melakukan usaha mencari hubungan dan mencari kes aktif untuk menyekat penyebaran .

Thailand telah melakukan 2.6 juta suntikan vaksin dan kadar vaksinasi menjadi perlahan kerana bekalan yang terhad. Negara yang berjumlah hampir 70 juta orang setakat ini memusatkan perhatian pada pekerja kesihatan, pekerja barisan depan, penduduk di wilayah yang kes tinggi, dan sektor pelancongan, telah diberi vaksin. Kerajaan Thailand memberi keutamaan ini untuk memulakan semula ekonomi.

Kerajaan akan memulakan pemberian vaksin nasional secara besar-besaran mulai 7 Jun apabila orang asing juga dapat mendaftar untuk mengambil vaksin di pusat-pusat yang ditentukan, menurut pegawai. Bangkok, tempat kes tertinggi, akan menyuntik 70% penduduknya pada bulan Julai, kata mereka.

- Advertisement -

Thailand telah mengurangi prospek pertumbuhannya untuk tahun ini, dengan alasan lambatnya membuka kembali sempadan untuk pelancong asing dan lambatnya vaksinasi. Majlis Pembangunan Ekonomi dan Sosial Nasional mengatakan minggu ini bahawa ekonomi boleh berkembang antara 1.5% dan 2.5% tahun ini, kurang dari jangkaan 2.5% -3.5% pada bulan Februari.

– Dengan bantuan Prim Chuwiruch (Bloomberg)

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img