spot_img
spot_img

Lego lancar set meraikan golongan LGBT

spot_img

PETALING JAYA, 21 Mei – Lego bersedia melancarkan set mainan warna pelangi untuk meraikan komuniti lesbian, gay, biseksual, transgender, (LGBT).

Pengumuman itu datang menjelang Bulan Pride, iaitu pada bulan Jun ini, tarikh yang memperingati sejarah pergerakan hak asasi LGBT di seluruh dunia.

Set Everyone Is Awesome,  yang diberi nama tepat dilengkapi dengan 11 minifigures monokrom dalam pelbagai warna berdasarkan bendera pelangi LGBT.

- Advertisement -

Set ini juga merangkumi tiga patung dalam warna biru lembut, putih, dan merah jambu untuk mencerminkan warna bendera untuk golongan transgender.

Sebuah patung hitam dan coklat ditambahkan ke barisan untuk lebih mewakili kepelbagaian komuniti LGBT.

Naib presiden reka bentuk Lego, Matthew Ashton, yang merupakan kekuatan kreatif di sebalik set Everyone Is Awesome itu, mengatakan bahawa dia ingin membina sesuatu yang melambangkan kepelbagaian dan meraikan semua orang tanpa mengira identiti jantina atau siapa yang mereka cintai.

- Advertisement -

“Semua orang unik, dan dengan lebih banyak cinta, penerimaan dan pemahaman di dunia, kita semua dapat merasa lebih bebas untuk menjadi diri kita yang sebenar.

“Model ini menunjukkan bahawa kita ambil berati, dan bahawa kita benar-benar percaya ‘Semua orang hebat’!” kata Ashton dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Lego semalam.

Ashton menambah bahawa set ini ditujukan untuk penghargaan kepada individu-individu LGBT dalam Kumpulan Lego itu sendiri dan juga peminat jenama tersebut.

“Saya bernasib baik kerana menjadi sebahagian daripada komuniti ini yang termasuk rakan sekerja dan peminat (LGBT). Mereka sentiasa menyokong dan bersemangat.

“Kami berkongsi cinta untuk kreativiti dan ekspresi diri melalui batu bata Lego dan set ini adalah cara untuk menunjukkan rasa terima kasih saya atas semua cinta dan inspirasi yang selalu dikongsi bersama.”

Set 346 kepingan akan dijual dengan harga AS $ 34.99 (RM145) di laman web rasmi Lego sebaik sahaja dilancarkan secara rasmi pada 1 Jun ini.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img