spot_img
spot_img

Hospital swasta diseru tambah katil , Kedah pula hospital penuh – Covid19

spot_img

KUALA LUMPUR, 20 Mei – Di tengah-tengah jumlah jangkitan Covid-19 harian yang mengejutkan, Kementerian Kesihatan (KKM) hari ini menggesa hospital swasta untuk menambah jumlah katil untuk merawat pesakit yang dijangkiti virus tersebut.

Dalam surat yang dikeluarkan oleh Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Adbullah, dinyatakan bahawa pegawai perhubungan hospital swasta (LO) mesti memastikan kenaikan jumlah tempat tidur dilaporkan ke Bahagian Kawalan Amalan Perubatan Swasta (CKAPS) setiap hari.

“Setiap hospital swasta yang merawat pesakit Covid-19 perlu menambah jumlah tempat tidur untuk merawat pesakit Covid-19. Jumlah maksimum katil yang dapat diperuntukkan untuk pesakit Covid-19 adalah berdasarkan kapasiti wad berlesen dan ICU (Unit Rawatan Rapi).

- Advertisement -

Surat itu menyebutkan statistik yang membimbangkan di hospital kerajaan di mana lebih dari 70 peratus katil ICU telah dihuni dengan situasi lebih dari 100 peratus di Lembah Klang.

Ia juga menyatakan bahawa katil wad biasa juga 70 hingga 90 peratus dihuni.

Setelah mencatatkan jumlah tertinggi 6.075 kes semalam, Kementerian Kesihatan mengatakan hari ini bahawa jangkitan Covid-19 baru meningkat kepada 6,806 kes lagi dalam tempoh 24 jam terakhir ketika Malaysia melanggar tanda 50,000 kes aktif harian dan 59 pesakit dilaporkan meninggal hari ini – kehilangan satu hari tertinggi sejak wabak itu bermula tahun lalu.

- Advertisement -

Manakala di negeri Kedah, mereka yang dijangkiti Covid19 dengan peluang pulih yang tipis tidak akan lagi dimasukkan ke unit rawatan rapi (ICU), kata Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Kerajaan Tempatan negeri, Datuk Dr Mohd Hayati Othman.

Situasi Covid-19 di negara ini telah memaksa Majlis Keselamatan Negara untuk mengenakan perintah kawalan pergerakan (PKP) yang lebih ketat di seluruh daerah Kota Setar.

Gelombang ketiga jangkitan Covid-19 yang bangkit kembali telah mendorong sistem penjagaan kesihatan negara ke titik maksima, dengan Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah menyatakan minggu lalu bahawa kapasiti ICU Malaysia hampir habis.

Dr Noor Hisham sebelumnya mengatakan dia tidak ingin melihat negara ini merosot sehingga doktor mesti memutuskan pesakit mana yang akan hidup dan mana yang harus dibiarkan mati.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img