spot_img
spot_img

Pengurusan Covid19 yang tidak berkesan – masa untuk buka Parlimen ?

spot_img

PANDEMIK COVID-19

1. Apa pun penyebab berlakunya wabak sekarang ini, apa yang mesti diterima ialah, usaha mengurangkan jumlah kes baru akan memakan banyak wang ringgit.

2. Pandemik ini pelik kerana menghalang kerja normal daripada dilakukan. Ia memerlukan orang untuk menjauhkan diri dari satu sama lain. Penjarakkan yang diperlukan ini tidak bermaksud akan berhasil dan bagi kebanyakan orang ia menjejaskan punca pendapatan. Namun lock down mungkin satu-satunya cara untuk mencegah penyebaran kepada virus dan jangkitan. Dan jangkitan mungkin membawa kepada kematian.

- Advertisement -

3. Ketika pertama kali kita mengalami serangan wabak ini, seluruh negara harus menerima kawalan pergerakan keseluruhan. Tidak ada kereta di jalanan dan tidak ada pejalan kaki. Selepas satu bulan, kita mengucapkan tahniah atas kejayaan langkah tersebut. Kes baru hanya berjumlah dua digit dan kematian tidak melebihi sepuluh angka.

4. Kita menjadi terlalu yakin. Kita yakin bagaimana menangani wabak tersebut. Dan kita mengadakan pilihan raya di Sabah. Sejak itu, kita telah melihat peningkatan jumlah kes hingga tahap yang menakutkan. Pada puncaknya terdapat lebih dari 6.000 sehari (19 Mei 2021).

5. Kita tidak belajar apa-apa. Bulan Ramadhan adalah bulan bazar. Semua orang menikmati bazar. Tentunya banyak yang menganggap bazar sebagai tempat untuk menjana pendapatan tambahan. Dan umat Islam menyukai makanan yang dijual di bazar.

- Advertisement -

6. Saya rasa Kerajaan tidak mahu menjadi tidak popular dengan mengharamkan bazar. Kerajaan tahu bahawa orang ramai di bazar pastinya tidak terkawal. Dan sudah tentu, sebaik sahaja bazar dibuka, kes-kes meningkat. Dari bawah tahun 2000, kes baru harian meningkat hingga lebih dari 4000 sehari. Panik, kemudian bazar tiba-tiba diharamkan.

7. Ini adalah contoh flipflop yang tidak dapat diterima oleh masyarakat. Penjaja makanan telah membeli bahan-bahan untuk produk mereka selama sebulan. Sekarang mereka akan kehilangan semua wang mereka kerana tidak ada cara untuk mereka mendapatkan kembali modal mereka.

8. Apa pun yang mungkin menjadi penyebab berlakunya lonjakan, keperluan mendesak adalah untuk mengurangkan jumlah kes baru. Kita pasti kekurangan katil-katil di hospital, peralatan dan juga oksigen sekiranya bilangannya berlipat ganda.

9. Adalah betul untuk memperkenalkan semula Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Tetapi sekarang kita kurang tegas dalam melaksanakannya. Kita perlu mengurung orang di rumah mereka. Seharusnya tidak ada alasan untuk orang ramai berkumpul. Penjarakkan sosial mesti diterapkan walaupun di kalangan barisan hadapan.

10. Mengurung orang di rumah bermaksud mereka tidak akan mempunyai wang dan makanan.

11. Kerajaan mesti menerima tanggungjawab menjaga hidup rakyat. Untuk makanan, kerajaan harus mengadakan dapur awam di mana makanan disediakan, dikemas dan dihantar ke rumah.

12. Adalah penting bahawa orang-orang yang dikuarantin tidak boleh keluar untuk mengumpulkan makanan di dapur atau di tempat pengumpulan. Ini akan menyebabkan orang ramai berkumpul. Servis penghantaran harus direkrut untuk menghantar makanan ke rumah. Seharusnya tidak ada hubungan antara penghantar dan penghuni rumah.

13. Dapur hotel harus digunakan untuk menyediakan dan mengumpul makanan. Penjarakan sosial di rumah mestilah sekurang-kurangnya satu bulan. Polis dan tentera harus sangat tegas dalam memastikan orang ramai tidak keluar membeli-belah atau melakukan apa-apa.

14. Kosnya mesti ditanggung oleh Kerajaan. Ia akan menjadi mahal tetapi Kerajaan mesti melakukannya.

15. Vaksinasi mesti dipercepat. Kita harus menerima apa sahaja vaksin yang telah digunakan di negara lain secara meluas. Usaha khas harus dilakukan agar orang kampung diberi vaksin.

16. Topeng mesti dipakai, dan tangan sentiasa dicuci. Ujian yang kerap harus dilakukan untuk memastikan semua orang yang dijangkiti dikenal pasti dan dikuarantin.

17. Di banyak negara, malah suntikan vaksin pertama dapat membantu mengurangkan jumlah kes baru. Tetapi mereka yang menjalani vaksin perlu diuji berulang kali.

18. Kerajaan mendakwa telah menyelesaikan lebih dari 600 bilion Ringgit dalam memerangi wabak ini. Sekiranya demikian, kita seharusnya mempunyai kemampuan untuk menangani wabak tersebut. Tetapi jelas kita belum. Kita mesti tahu mengapa. 600 bilion Ringgit adalah banyak wang. Tidak mudah untuk menghabiskan wang itu dalam jangka masa yang singkat.

19. Kita harus serius dalam memerangi COVID-19. Sekiranya tidak, kita akan melihat banyak orang yang mati.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img