spot_img
spot_img

Gojek & Tokopedia bergabung

spot_img

SINGAPURA (17 Mei): Syarikat penghantaran dan pembayaran Indonesia, Gojek dan pemimpin e-dagang Indonesia, Tokopedia mengumumkan penggabungan pada hari Isnin dalam satu transaksi yang akan mewujudkan sebuah syarikat kuasa teknologi digital dalam perjanjian terbesar di negara tersebut.

Sumber yang mengetahui akan perkara itu sebelumnya mengatakan bahawa syarikat-syarikat tersebut menuntut penggabungan AS $ 18 bilion. Tidak ada firma yang mengesahkan penilaian untuk kumpulan yang digabungkan, bernama GoTo.

Kesepakatan itu dibuat ketika Gojek dan Tokopedia berusaha untuk meningkatkan keuntungan sekitar 10 tahun setelah mereka ditubuhkan dengan menawarkan sejumlah perkhidmatan di bawah satu platform, memperluas aliran wilayah.

- Advertisement -

Alibaba Group Holding dan SoftBank Group Corp adalah antara pelabur Tokopedia, sementara Gojek dilabur oleh Warburg Pincus dan Tencent Holdings.

Bulan lalu, syarikat penghantaran makanan dan pembayaran digital terbesar di Asia Tenggara, Grab, meraih penggabungan AS $ 40 bilion dengan syarikat pemerolehan tujuan khas. Sementara itu, firma internet serantau yang berpangkalan di Singapura, Sea Ltd, yang mengoperasikan platform e-commerce Shopee, juga berusaha untuk memberikan servis penghantaran makanan dan perkhidmatan kewangan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img