spot_img
spot_img

Indonesia tidak telus dalam laporan kes Covid 19

spot_img

(Jakarta) Pemerintah Indonesia gagal memberikan ketelusan dan akses kepada maklumat untuk memerangi wabak COVID-19, kata Human Rights Watch hari ini. Pihak berkuasa Indonesia juga mengambil tindakan untuk menuduh rakyatnya di bawah undang-undang fitnah jenayah di atas komen dalam talian mereka mengenai coronavirus.

Pegawai Indonesia mengakui bahawa pemerintah melaporkan wabak virus tidak mencukupi. Jurucakap Badan Pengurusan Bencana Nasional Indonesia mengatakan pada 5 April 2020 bahawa statistik Kementerian Kesihatan tidak sama dengan angka yang dilaporkan oleh pemerintah provinsi (kerajaan daerah), dan data kementerian itu sangat terhad, sehingga pejabatnya “tidak dapat memberikan data lengkap.” Gabenor Anies Baswedan dari Jakarta, yang kota dan pinggiran kotanya menyumbang separuh daripada semua jangkitan, menyatakan keprihatinan bahawa jumlah jangkitan dan kematian telah dilaporkan rendah kerana rendahnya kadar pengujian.

“Pemerintah Indonesia perlu meningkatkan pengujian untuk mengetahui sejauh mana wabak koronavirus di negara ini,” kata Andreas Harsono, penyelidik kanan Indonesia di Human Rights Watch. “Pihak berkuasa juga harus menegakkan hak untuk mendapatkan maklumat dan memberikan statistik yang tepat kepada masyarakat.”

- Advertisement -

Jumlah orang yang telah dijangkiti COVID-19 di Indonesia tidak jelas. Pada 7 April, Kementerian Kesihatan mengumumkan terdapat 2.491 kes positif dengan 209 kematian dan 13.186 orang telah diuji sejak 30 Disember, termasuk kru kapal pesiar World Dream dan Diamond Princess. Namun, pada 6 April, Jabatan Taman dan Pemakaman Jakarta mencatat bahawa 639 orang telah dikebumikan dengan protokol COVID-19, menunjukkan bahawa lebih banyak orang yang disyaki mengalami COVID-19 mati tanpa diuji.

Pegawai kanan pada mulanya menurunkan kes virus tersebut. Pada bulan Februari, Menteri Kesihatan Terawan Putranto menolak statistik Universiti Harvard yang mempersoalkan dakwaannya bahawa tidak ada kes COVID-19 di Indonesia. Putranto mengulangi pentingnya “berdoa” untuk mencegah virus.

Presiden Joko “Jokowi” Widodo mengumumkan dua kes positif pertama, di Depok, dekat Jakarta, pada 2 Mac. Ini lebih dari sebulan setelah China melaksanakan penutupan di Wuhan dan bandar-bandar lain di daerah Hubei pada 23 Januari.

- Advertisement -

Ujian masih sangat terhad, dengan kurang dari 20 laman web untuk memproses temujanji ujian untuk seluruh negara dengan 274 juta rakyatnya. Sebilangan besar ujian pada awalnya hanya dapat dilakukan di makmal di Pulau Jawa, pulau paling padat penduduk di Indonesia, dengan 6 daerah (provinsi). Pada bulan April, 12 mesin ujian baru tiba di 12 wilayah lagi, daripada jumlah keseluruhan 34.

Indonesia juga menghadapi kekurangan peralatan pelindung diri dan topeng perubatan hingga kini, mendorong banyak pekerja perubatan menggunakan baju hujan. Persatuan Perubatan Indonesia menyatakan bahawa sekurang-kurangnya 31 pekerja perubatan, termasuk 20 doktor dan 4 jururawat, telah meninggal setakat ini kerana COVID-19. Hospital kerajaan di Indonesia juga tidak mencukupi, dengan hanya 661 unit rawatan intensif, dan hanya separuh daripadanya mempunyai ventilator.

Pada 15 Mac, Presiden Jokowi memerintahkan rakyatnya untuk, “Tinggal di rumah, bekerja dari rumah, dan berdoa dari rumah,” tetapi dia tidak mengenakan sekatan nasional yang lebih ketat untuk bergerak. Pada 7 April, pemerintah Jakarta setempat mengumumkan akan melaksanakan larangan berskala besar selama dua minggu di Jakarta mulai 10 April, yang merangkumi penutupan sekolah, tempat kerja dan had pada acara keagamaan serta kegiatan budaya.

Pihak berkuasa Indonesia menggunakan undang-undang fitnah jenayah yang telah lama disalahgunakan di negara itu untuk membanteras kritikan masyarakat terhadap tindak balas pemerintah terhadap wabak tersebut. Polis Nasional telah menuduh 51 orang di bawah undang-undang fitnah jenayah kerana didakwa menyebarkan “berita palsu” mengenai coronavirus. Mereka termasuk lima netizen yang didakwa menyebarkan maklumat palsu di akaun media sosial mereka, termasuk dakwaan bahawa seorang wanita Muslim yang terbang ke Arab Saudi untuk ziarah agama meninggal dunia secara tiba-tiba akibat virus di lapangan terbang Jakarta. Polis juga telah menyekat 38 akaun media sosial.

Pihak berkuasa menahan tiga lelaki kerana mesej media sosial yang mendakwa bahawa sebuah wilayah di utara Jakarta mempunyai kes COVID-19 setelah pemerintah menyemburkan pembasmi kuman di sana. Seorang lelaki berusia 58 tahun di Bogor ditangkap kerana memuat naik video di akaun Instagramnya yang merangkumi tuntutan bahawa coronavirus adalah dalih untuk melakukan “pembunuhan besar-besaran.”

Polis juga menahan seorang pemuda kerana didakwa menyeru memboikot arahan Jokowi untuk memerintahkan penutupan “bodoh” dan kerana komen anti-Cina di akaun Twitternya.

Pemerintah harus mengatasi maklumat yang tidak tepat yang disiarkan dalam talian atau di media dengan memberikan maklumat yang tepat, teratur, dan tepat kepada masyarakat mengenai coronavirus dan penularan, dan dengan menyingkirkan maklumat yang salah.

Di bawah undang-undang hak asasi manusia antarabangsa, pemerintah Indonesia memiliki kewajiban untuk melindungi hak kebebasan bersuara, termasuk hak untuk mencari, menerima, dan menyampaikan informasi dari pelbagai sumber. Pemerintah bertanggungjawab untuk memberikan maklumat yang diperlukan untuk melindungi dan mempromosikan hak, termasuk hak untuk kesihatan. Sekatan kebebasan bersuara yang dibenarkan atas alasan kesihatan awam tidak boleh menyekat sesetengah hak itu sendiri. Respon yang menghormati hak terhadap COVID-19 perlu memastikan bahawa maklumat yang tepat dan terkini mengenai virus itu bersedia dan dapat diakses oleh semua orang.

“Pemimpin Indonesia tidak boleh membiarkan coronavirus menjadi dalih untuk tindakan keras polis terhadap ekspresi bebas,” kata Harsono. “Sangat menyedihkan bahawa semasa krisis nasional, pihak berkuasa Indonesia nampaknya lebih berminat untuk membenam pengkritik dalam talian daripada melakukan kempen maklumat awam COVID-19 secara besar-besaran.”

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img