spot_img
spot_img

Singapura kembali lockdown hari ini

spot_img

Singapura kembali ke keadaan lockdown seperti yang dilaksanakan setahun lalu, melarang makan di restoran dan menghadkan perhimpunan kepada dua orang sahaja, kerana peningkatan jumlah jangkitan yang tidak dapat dikesan memberi tekanan kepada salah satu masalah pencegahan COVID dunia.

Selama empat minggu dari 16 Mei hingga 13 Jun, jumlah perjumpaan serta pengunjung isi rumah akan dihadkan kepada dua orang sahaja dari lima orang sekarang, bekerja dari rumah akan menjadi lokasi utama dan restoran hanya dapat menyediakan dan penghantaran sahaja. Kerajaan Singapura akan mengkaji semula keadaan penutupan lockdown ini selepas dua minggu.

“Pola kes masyarakat yang tidak dapat dikesan telah muncul dan terus berlanjutan,” kata kementerian kesihatan Singapura dalam satu kenyataan pada hari ini. “Kita harus bertindak tegas untuk menahan risiko-risiko ini kerana penyebaran ini akan mengakibatkan munculnya kembali kes yang mungkin tidak dapat dikawal.”

- Advertisement -

Jumlah kes terbaru telah meningkat menjadi 71 pada minggu yang lalu dari 48 pada minggu sebelumnya, sementara jumlah jangkitan yang tidak  dapat dikesan awal – yang paling merisaukan pegawai kerana mereka tidak dapat menandakan penyebaran awal di kalangan masyarakat – telah meningkat menjadi 15 minggu lalu dari tujuh pada minggu sebelumnya.

Walaupun jumlahnya jauh lebih kecil daripada wabak yang sedang melanda di negara-negara seperti Amerika Syarikat yang semakin meningkat, penyebaran terbaru itu merupakan kegagalan besar oleh piawaian Singapura, kerana negara kota itu, seperti Australia, adalah salah satu dari negara “Bebas COVID “, sebelum ini hampir tiada kes atau menurun mendadak.

Kembalinya ke lockdown di Singapura menimbulkan keraguan inisiatif global berprofil tinggi yang bertujuan untuk menunjukkan kawalannya terhadap virus tersebut. Gelembung perjalanan udara yang dirancang lama dengan Hong Kong, yang akan bermula pada 26 Mei, kini tidak mungkin berjalan mengikut jadual. Singapura juga dijadual menjadi tuan rumah Dialog Shangri-La awal bulan depan dan Forum Ekonomi Dunia yang berpusat di Davos pada bulan Ogos.

- Advertisement -

Dengan adanya larangan makan di luar yang baru, kerajaan Singapura akan meningkatkan subsidi sokongan pekerjaan untuk syarikat makanan dan minuman serta mengetepikan sewa selama satu bulan untuk penyewa gerai dan kedai kopi.

Ia juga meningkatkan ujian virus dari 15 Mei, dan akan mula menggunakan alat ujian cepat untuk orang yang mengalami gejala di pusat kesihatan.

Lapangan Terbang Changi kini merupakan tempat sekumpulan kes COVID terbesar, dengan 46 kes, menimbulkan ketakutan bahawa pelancong telah menyebarkan virus kepada kakitangan lapangan terbang walaupun terdapat peraturan kuarantin selepas ketibaan yang ketat.

Kerajaan menutup terminal lapangan terbang yang menghubungkan pusat membeli-belah Jewel dengan orang ramai selama dua minggu dari 13 Mei, walaupun ia tetap dibuka untuk perjalanan udara. Ia juga telah menguji pekerja di kemudahan tersebut.

 

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img