spot_img
spot_img

Jangan sia-siakan pengorbanan setahun lebih kami

spot_img

Saya sepatutnya ada cuti sebulan.

Namun, memandangkan kes Covid-19 yang semakin meningkat, saya dan rakan sekerja harus membatalkan cuti kami dan terus bekerja.

Sebagai doktor, ini adalah tugas dan kewajipan kita, terutama ketika orang sangat memerlukan kita.

- Advertisement -

Saya telah terpaksa berapa kali tidak pulang ke rumah, dan bahkan tidak pulang langsung ketika saya ditempatkan di Hospital Permai untuk merawat pesakit Covid-19 kerana saya tidak mahu mengambil risiko menyebarkan virus itu kepada ibu bapa saya.

Sudah tentu ibu bapa saya risau, tetapi saya telah menjelaskan kepada mereka bahawa ini adalah masa yang sangat penting di mana orang ramai sangat memerlukan kita sebagai penyedia perkhidmatan kesihatan.

Saya gembira kerana kita semua di hospital bekerja secara berpasukan, dari doktor hingga jururawat, pembantu perubatan, pembantu penjagaan kesihatan dan hingga pemandu, pembersih dan lain-lain.

- Advertisement -

Perkara yang paling memilukan ialah melihat rakan dan rakan saya dijangkiti Covid-19 dan jatuh sakit semasa bertugas. Malah ada yang dimasukkan ke unit rawatan rapi. Anda tidak akan tahu bila tiba giliran anda.

Satu-satunya cara untuk mengurangkan risiko adalah dengan mematuhi prosedur operasi standard dengan ketat dan mempunyai peralatan pelindung diri yang mencukupi ketika merawat pesakit Covid-19.

Ketakutan terbesar saya adalah mungkin ada masanya, ketika kepenatan dan keadaan di luar kawalan kita, kita harus memutuskan siapa yang akan hidup dan siapa yang tidak. Saya harap semua orang akan berdisiplin dan mematuhi SOP.

Kita wajib mengamalkan penjarakan sosial, mencuci tangan, tidak mengadakan perhimpunan besar-besaran, dan keluar hanya bila perlu. Tidak ada lagi perjumpaan, tidak ada lagi himpunan, tidak ada lagi acara sosial.

Kawal pergerakan anda sendiri dan berdisiplin. Hanya apabila kita bekerjasama kita dapat menurunkan angka dan memutuskan rantaian.

Frontliner telah bekerja sepanjang masa selama lebih dari satu tahun, mempertaruhkan nyawa mereka, menjaga jarak dari keluarga mereka, untuk merawat pesakit.

Dr Tan Tze Yang, 27, pengamal perubatan di Hospital Sultanah Aminah, Johor Baru dan setiausaha Persatuan Doktor Johor (The Star)

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img