spot_img
spot_img

Pembayaran Digital di Thailand Meningkat Semasa Covid

spot_img
BANGKOK (6 Mei): Pembayaran digital Thailand meningkat dua kali ganda pada Februari dari tahun sebelumnya, kata bank pusat pada hari Khamis, ketika pandemi koronavirus meningkatkan permintaan untuk perkhidmatan dalam talian.

Thailand sejak Disember mengalami dua gelombang jangkitan koronavirus, dengan sekatan luas yang dikenakan untuk membendungnya.

Wabak terbarunya menyaksikan kematian Covid-19 meningkat tiga kali ganda dan kesnya meningkat dua kali ganda sejak awal April.

Jumlah urus niaga yang dilakukan melalui platform PromptPay rata-rata 22.3 juta sehari pada bulan Februari, meningkat daripada 10.6 juta sehari pada bulan yang sama pada tahun 2020, kata Bank of Thailand (BOT).

- Advertisement -

Transaksi harian tertinggi adalah 27.1 juta, katanya.

BOT mencari pembayaran QR rentas sempadan dan pembayaran dana masa nyata rentas sempadan dengan lebih banyak negara, setelah hubungan sistem pembayaran masa nyata dengan Singapura baru-baru ini, Asisten Gabenor Siritida Panomwon Na Ayudhya memberitahu taklimat.

Bank pusat sedang berunding dengan Malaysia dan Indonesia untuk pembayaran QR rentas sempadan, katanya.

- Advertisement -

Thailand ketika ini mempunyai pengaturan pembayaran QR dengan Laos, Kemboja, Vietnam, Singapura dan Jepun, kata Siritida.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img