spot_img
spot_img

Varian Baru Covid Melanda India

spot_img
NEW DELHI, 6 Mei – India, yang dicengkam oleh salah satu lonjakan coronavirus paling merbahaya yang pernah dilihat oleh mana-mana negara, harus bersedia untuk gelombang baru dan sangat memerlukan lebih banyak sumbangan tangki oksigen dari negara lain, kata pegawai negara itu semalam.

Menghadapi kekurangan katil di hospital dan oksigen yang kritikal, amaran itu muncul ketika India melaporkan 3.780 kematian wabak baru, tertinggi dalam harian baru, dan 382.000 kes baru. Pakar mengatakan peningkatan kes akan berterusan selama berminggu-minggu.

Menurut Persatuan Bulan Sabit Merah Antarabangsa, India menghadapi krisis koronavirus yang melanda seluruh Asia Selatan.

K. Vijay Raghavan, penasiha utama kerajaan India, mengatakan bahawa negara yang mempunyai penduduk berjumlah 1,3 bilion itu harus siap menghadapi lebih banyak masalah walaupun setelah turunnya gelombang ini yang kini telah melebihi 20 juta jangkitan.

- Advertisement -

“Tahap 3 tidak dapat dihindari dan tingginya kadar virus yang ada di dalam masyarakat. Tetapi tidak jelas mengenai skala waktu mana fasa 3 ini akan berlaku. Kita harus bersiap sedia menghadapi gelombang baru, ”kata Raghavan pada sidang akhbar.

Kerajaan India menghadapi kritikan kerana pesakit mati di jalan-jalan di luar hospital kerana kekurangan tempat tidur, pengiriman oksigen dan peralatan telah tiba dari Amerika Syarikat, Perancis, Britain, Rusia dan negara-negara lain dalam beberapa hari ini.

Dan India akan memerlukan lebih banyak oksigen dari negara lain untuk melawan kenaikan sehingga jumlahnya stabil, kata seorang pegawai pemerintah lain.

- Advertisement -

“Kami tidak dan tidak mempunyai cukup oksigen,” kata pegawai atasan kerajaan itu kepada wartawan, yang tidak disebutkan namanya. “Sekiranya kita dapat lebih banyak oksigen, lebih banyak nyawa akan diselamatkan.”

India juga masih menekan Amerika Syarikat dan negara-negara lain untuk mengurangkan sekatan eksport bahan mentah untuk ubat-ubatan coronavirus seperti remdesivir dan tocilizumab, tambah pegawai itu.

India, pembuat ubat generik terbesar di dunia, merupakan pembekal utama remdesivir tahun lalu ketika wabak itu meletus tetapi menghentikan pengeluaran ketika gelombang pertama melanda.

‘Perbuatan jenayah’

Hospital di seluruh India masih menderita pada hari Rabu sementara mahkamah telah meningkatkan tekanan terhadap parti kerajaan, nasionalis Hindu, yang juga parti Perdana Menteri Narendra Modi.

“Kemasukan ditangguhkan selama-lamanya,” kata Devlina Chakravarty, pengarah urusan hospital Artemis di Gurgaon, dekat Delhi, dalam pernyataan Twitter yang menyalahkan bekalan oksigen.

Hospital di Kolkata, Bangalore dan bandar-bandar besar lain juga melaporkan kekurangan yang serius.

Tersekat dengan kemarahan yang semakin meningkat, bank pusat mengatakan bahawa pinjaman murah $ 6.7 bilion akan diberikan kepada pengilang oksigen, vaksin dan ubat-ubatan serta hospital untuk membantu meredakan krisis.

Sementara itu, mahkamah India menjadi pengkritik yang semakin lantang dalam menangani krisis terhadap pemerintahan Modi.

Delhi mengatakan bahawa ia memerlukan 700 tan oksigen sehari untuk hospital yang banyak tetapi Mahkamah Agung diberitahu pada hari Rabu bahawa ia hanya mendapat 585 tan.

Dalam memerangi kritikan terhadap kerajaan dan untuk mengeluarkan prosiding penghinaan ke atas kekurangan oksigen oleh kerajaan, peguam negara India mengatakan bandar itu hanya memerlukan 415 tan.

Mahkamah memberi kepada kerajaan hingga Khamis pagi untuk menyediakan rancangan untuk menghantar bekalan tambahan.

Mahkamah Tinggi Delhi yang membuat ancaman penghinaan menuduh ahli politik kerajaan dan pegawai “tinggal di menara gading” sementara jumlah kematian meningkat.

Mahkamah Tinggi di Allahabad mengatakan kematian orang-orang di hospital-hospital negeri Uttar Pradesh “adalah tindakan jenayah dan sama sepeeti pembunuhan terancang” oleh mereka yang bertanggungjawab untuk memastikan bekalan oksigen.

Kerajaan di negeri paling ramai di India menafikan terdapat kekurangan oksigen. Ia telah dituduh oleh kumpulan haluan kiri yang melaporkan secara tidak rasmi tentang jumlah kematian akibat wabak.

Persekutuan Antarabangsa Palang Merah dan Bulan Sabit Merah meminta tindakan antarabangsa “mendesak” untuk mencegah “malapetaka manusia yang semakin buruk” di seluruh Asia Selatan.

Ini menyoroti kes Nepal di mana ia mengatakan “banyak hospital penuh” dengan pesakit Covid-19 dan jumlah jangkitan harian 57 kali lebih tinggi daripada sebulan yang lalu. – AFP

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img