spot_img
spot_img

Sektor pelancongan, runcit dapat manfaat dari PEMERKASA

spot_img

KUALA LUMPUR (17 Mac): Kerajaan telah memperkenalkan inisiatif baru dan memperluas inisiatif sedia ada untuk sektor pelancongan, runcit dan lain-lain yang terjejas oleh Covid-19 di bawah pakej rangsangan PEMERKASA yang diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini.

Untuk lebih mendorong pelancongan domestik, kerajaan telah memperpanjangkan pengecualian untuk cukai pelancongan dan cukai perkhidmatan bagi penginapan hotel hingga 31 Dis 2021.

Ia juga telah mengumumkan pengecualian duti hiburan untuk bayaran masuk ke premis hiburan termasuk taman tema, persembahan pentas, acara sukan dan tayangan filem di Wilayah Persekutuan. Walau bagaimanapun, perincian mengenai tempoh tersebut tidak dinyatakan.

- Advertisement -

Individu yang membeli pakej pelancongan dari ejen pelancongan yang berdaftar dengan Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (MOTAC) juga layak mendapat pelepasan cukai sehingga RM1,000.

Untuk menyokong aliran tunai, syarikat di sektor pelancongan dan sektor terpilih seperti pengusaha pawagam dan pengendali spa dibenarkan menangguhkan pembayaran mereka untuk cukai pendapatan bulanan untuk tempoh dari 1 April hingga 31 Disember 2021.

Begitu juga, pungutan Dana Pembangunan Sumber Manusia (HRDF) dikecualikan untuk syarikat sektor pelancongan dan runcit yang terjejas hingga Jun 2021.

- Advertisement -

Sebanyak RM700 juta lagi diperuntukkan untuk memperluas Program Subsidi Gaji 3.0 selama tiga bulan tambahan bagi syarikat yang terlibat dalam pelancongan, perdagangan runcit dan borong, serta perniagaan yang ditutup semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) seperti gimnasium dan spa. Ini diharapkan dapat memberi manfaat kepada 400,000 pekerja dan 37,000 majikan, kata Muhyiddin.

Kerajaan juga mengumumkan Geran Bantuan Khas satu kali sebanyak RM3,000 untuk 5,000 agensi pelancongan yang berdaftar dengan MOTAC, serta bantuan tunai satu kali RM600 untuk 4,000 pengendali inap desa yang berdaftar dengan MOTAC.

Sementara itu, diskaun bil elektrik khas yang ada sebanyak 10% untuk pengusaha hotel, taman tema, pusat konvensyen, pusat membeli-belah, pejabat syarikat penerbangan tempatan dan agensi pelancongan dan pelancongan kini dilanjutkan selama tiga bulan lagi hingga 30 Jun 2021.

Pada masa yang sama, Bank Negara Malaysia telah memperuntukkan tambahan RM2 bilion untuk Kemudahan Bantuan dan Pemulihan yang Disasarkan (TRRF), yang disediakan untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang terjejas.

PEMERKASA, yang diumumkan hari ini, merangkumi 20 inisiatif utama dalam empat fokus utama, iaitu untuk mengawal wabak Covid-19, untuk mendorong pemulihan ekonomi, untuk memperkuat daya saing negara, dan untuk memastikan agenda inklusif.

Muhyiddin berkata pakej PEMERKASA bernilai RM20 bilion, termasuk suntikan fiskal baru sebanyak RM11 bilion dari kerajaan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img