spot_img
spot_img

RM7.5 juta yang didakwa disumbangkan ke Yayasan Akal Budi bukan dari Yayasan Albukhary

spot_img

KUALA LUMPUR (9 Mac): Seorang pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa RM7.5 juta yang disalahgunakan dari badan amal yang ditubuhkan oleh bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berasal dari sumber yang meragukan dan bukan dari Yayasan Albukhary.

Semasa perbicaraan pengubahan wang haram Ahmad Zahid, penyiasat SPRM Mohd Fahmee Mohamad Nor mengatakan bahawa wang tunai yang diberikan kepada pengurup wang Omar Ali Abdullah, yang kemudiannya menjadi 35 cek yang dibuat kepada firma undang-undang Tetuan Lewis & Co, adalah satu bentuk pengubahan wang haram.

Omar, yang juga saksi dalam perbicaraan itu, memberi keterangan tahun lalu bahawa dia diperintahkan oleh Ahmad Zahid pada tahun 2014 untuk menguruskan deposit untuk akaun Yayasan Akalbudi miliknya.

- Advertisement -

Omar memberi keterangan bahawa Ahmad Zahid telah memberitahunya bahawa para penderma itu berasal dari badan amal lain yang bernama Yayaysan Albukhary, yang akan menghubunginya untuk memberikannya sumbangan untuk Yayasan Akalbudi. Omar kemudian mengatakan bahawa dia diarahkan untuk menukar wang itu menjadi cek.

Dia juga mengatakan dalam keterangan bersumpahnya tahun lalu bahawa banyak lelaki datang menemuinya untuk memberinya dana pada beberapa kesempatan, namun dia tidak dapat mengenalinya.

Memberi keterangan hari ini, Fahmee mengatakan bahawa semasa siasatannya, dia tidak menyiasat Tan Sri Syed Mokhthar Albukhary atau Yayasan Albukhary kerana Omar telah mengatakan bahawa dia tidak dapat mengenal pasti lelaki yang mengaku berasal dari badan amal itu.

- Advertisement -

“Saya melihat ini sebagai pengubahan wang haram yang melibatkan sumber yang meragukan,” katanya.

Fahmee juga mengatakan bahawa dalam pemeriksaan awal mereka di Albukhary, mereka tidak dapat menemui resit atau bukti rekod yang menunjukkan bahawa mereka memberikan RM7.5 juta kepada Yayasan Akalbudi.

Ini ada kaitan dengan pertuduhan ke-27 Ahmad Zahid, yang dipinda oleh pihak pendakwaan hari ini untuk menyatakan bahawa Ahmad Zahid terlibat dalam pengubahan wang haram dengan didakwa memerintahkan Omar untuk menukar wang haram sebanyak RM6.885 juta menjadi 30 cek, tetapi pertuduhan tersebut telah dipinda pagi ini untuk menyatakan cek RM7.5 juta dan 35 keping itu, berdasarkan keterangan Omar dan Fahmee.

Timbalan Pendakwa Raya Harris Ong kemudian bertanya kepada pegawai tersebut mengapa Syed Mokhtar tidak disiasat, yang mana pegawai itu mengatakan Omar tidak mengenali sesiapa dari yayasan tersebut dan telah memberitahu penyiasat bahawa dia bertindak atas arahan hanya dari Ahmad Zahid.

Dia juga mengatakan bahawa setelah Omar memberi keterangan di mahkamah tahun lalu, tidak seorang pun dari Yayasan Albukhary tampil untuk membantu siasatan.

Peguam bela utama Hisyam The Poh Taik membantah cadangan pegawai itu bahawa wang itu berasal dari sumber yang meragukan, mengatakan ini hanya pendapatnya sendiri.

Hakim Collin Lawrence Sequerah menasihati saksi untuk hanya memberi keterangan mengenai proses penyiasatannya dan bukan sumber dana.

Ahmad Zahid menghadapi 47 pertuduhan – 12 untuk pecah amanah jenayah, lapan tuduhan rasuah dan 27 untuk pengubahan wang haram – melibatkan jutaan ringgit milik Yayasan Akalbudi dalam perbicaraannya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img