TERKINI
Bisnes BIZ

Shopee terus berkembang jauh – hikmah wabak melanda dunia

March 5, 2021 1:16 pm – Aliff

Gelombang digitalisasi dan dorongan ke arah membeli-belah dalam talian pada tahun 2020 telah membantu melangkaui jangkauan pendapatan syarikat-syarikat seperti Shopee.

Dalam 4QFY2020 baru-baru ini yang berakhir pada bulan Disember lalu, platform e-dagang, yang dimiliki oleh Sea Group yang disenaraikan di NYSE melaporkan kenaikan pendapatan tahun ke tahun sebanyak 178.3% kepada AS $ 842.2 juta ($ 1.1 bilion).

Pada masa ini, nilai dagangan kasarnya meningkat 112.5% ​​pada tahun ke AS $ 11.9 bilion, sementara jumlah pesanan pada suku tersebut mencapai 1.0 bilion, peningkatan 134.6% dari tahun sebelumnya.

Untuk setahun penuh, pendapatan Shopee adalah AS $ 2.5 bilion.

Syarikat itu – yang memiliki kekuatan di Asia Tenggara dan Taiwan – kini menggandakan usahanya untuk menjangkau pelanggan ketika mereka berbelanja dan berbelanja lebih banyak dalam talian.

Sebagai contoh, pesanan di Shopee Mall – ruang runcit premium hanya berdasarkan undangan yang dikhaskan untuk pemilik jenama dan pengedar sah – telah meningkat 10 kali ganda sejak dilancarkan pada bulan Jun 2017.

Jumlah kedai rasmi di Shopee Mall juga meningkat dua kali ganda pada tahun lalu, kerana jenama telah memperluas kehadiran mereka dalam talian.

Ketua Pegawai Eksekutif Shopee, Chris Feng mengatakan bahawa Shopee Mall “telah menjadi bahagian penting dalam perniagaan kami”.

“Hari ini, Shopee Mall menempatkan lebih daripada 20,000 jenama antarabangsa dan tempatan, peningkatan empat kali ganda dari ketika kami pertama kali melancarkan pada tahun 2017,” katanya.

Feng ingin mengukuhkan sokongan untuk jenama untuk meningkatkan kehadiran dalam talian mereka, mendorong penjualan dan melayani pengguna dengan lebih baik.

“Kami juga akan terus berinovasi di platform kami, perkhidmatan dan ciri kami untuk memenuhi keperluan pengguna kami yang sentiasa berubah, memberikan pengalaman membeli-belah yang lebih lancar dan menyenangkan,” tambahnya.

Sejajar dengan ini, Shopee telah melancarkan dua program untuk membantu jenama berprestasi tinggi untuk memaksimumkan potensi pertumbuhan dalam talian mereka.

Yang pertama adalah ‘Regional Champion Brands Program’, di mana 16 jenama akan mendapat sokongan keutamaan dalam bidang pemasaran, inovasi dan pandangan.

Yang kedua adalah ‘100 Juta Dollar Club’ di mana sepuluh jenama pertama yang mencapai nilai dagangan kasar AS $ 100 juta akan diberi faedah istimewa seperti peningkatan pendedahan kempen.

Selain itu, Shopee juga akan mempunyai rangkaian inisiatif baru untuk membantu jenama memperoleh pengguna baru, meningkatkan pengekalan pengguna dan mengoptimumkan prestasi dalam talian mereka.

Sebagai contoh, platform ini ingin meningkatkan acara membeli-belah mega dan kolaborasi jenama untuk meningkatkan keterlihatan dalam talian jenama dan menarik pelanggan baru.

Ini juga akan membolehkan jenama sentiasa berhubung dan berinteraksi dengan pengguna yang ada melalui rangkaian alat penglibatan aplikasi.

Rancangan Shopee tepat pada masanya memandangkan e-dagang di Asia Pasifik diunjurkan berkembang 13% antara tahun 2020 dan 2024.

Ini diterjemahkan ke nilai transaksi sekitar US $ 2,4 trilion pada tahun 2020, menjadi lebih dari US $ 3,9 trilion pada tahun 2024, menurut Laporan Pembayaran Global yang dikeluarkan oleh FIS pada 3 Mac.

Pasaran e-dagang di negara ini dijangka berkembang 40% daripada AS $ 7 bilion pada tahun 2020 untuk mencapai AS $ 10 bilion pada tahun 2024.

Ini akan didorong oleh m-commerce, atau perdagangan mudah alih, yang merupakan pembelian dan penjualan barang dan perkhidmatan pada peranti genggam tanpa wayar seperti telefon pintar.

Sementara itu, pasaran e-dagang Malaysia disasarkan meningkat 71% menjadi US $ 13 bilion pada tahun 2024, sementara di Vietnam dan Filipina masing-masing diperkirakan meningkat dua kali ganda menjadi AS $ 26 miliar dan AS $ 10 miliar.

Dengan kadar pertumbuhan tertinggi di Asia Pasifik, pasar e-dagang Indonesia dijangkakan akan meningkat dari US $ 25 bilion pada tahun 2020 menjadi US $ 51 bilion pada tahun 2024, lapor FIS.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.

Polls

Pilihanraya PRU15: Parti manakah yang anda pilih?

View Results

Loading ... Loading ...
wa

Live COVID-19 statistics for
Malaysia
Confirmed
9,267
Recovered
8,959
Deaths
125
Last updated: 7 months ago
covid
Makanan tersedia yang boleh turun berat badan.
Live COVID-19 statistics for

Malaysia