TERKINI
Bisnes

Bank digital Indonesia – Jago dikuatkan oleh Gojek

March 5, 2021 12:26 pm – Zairi Lee

(5 Mac): Bank Jago akan mula menawarkan beberapa perkhidmatan perbankan melalui aplikasi mudah alih bulan ini sebelum memperluas produk lengkap termasuk pinjaman, menjamin keuntungan awal dalam industri perbankan digital yang berkembang pesat di Indonesia.

Pemberi pinjaman, yang mendapat modal baru dari gergasi digital Gojek dan dana kekayaan asing Singapura GIC Pte, kemudian akan memasukkan perkhidmatannya di platform Gojek tahun ini, kata Presidennya Kharim Siregar dan Komisioner Anika Faisal dalam wawancara bersama di Jakarta. Ini akan membolehkan puluhan juta pengguna Gojek membuka akaun bank dengan Jago dengan serta-merta dan menguruskan kewangan mereka melalui aplikasi Gojek.

“Kami benar-benar meramalkan perubahan gaya hidup melalui telefon,” kata Siregar. Perbankan digital “harus mudah, cepat dan selamat. Siapa sahaja yang dapat melakukannya dengan baik akan muncul sebagai pendahulu. Kami mahu berada dalam kedudukan itu. ”

Bank Jago beralih dari pemain kecil ke bank tersenarai keempat paling berharga di Indonesia dalam beberapa bulan terakhir ini. Pelaburan Gojek dan GIC telah meningkatkan keyakinan bahawa sebuah bank kecil dengan jumlah aset hanya $ 116.2 juta pada bulan September dapat menjadi pemberi pinjaman berasaskan teknologi pertama yang dilayan secara digital. Sahamnya meningkat 265% pada tahun lalu ke paras tertinggi 11,100 rupiah pada hari Khamis, meningkatkan nilai pasarannya menjadi $ 8,4 bilion.

Penduduk Indonesia kurang akaun bank

Indonesia adalah salah satu pasaran yang paling kurang bank di Asia, dengan 52% penduduk tanpa akaun bank. Namun lebih daripada 70% penduduk memiliki telefon pintar dan dengan cepat menjadi kebiasaan menggunakan pembayaran digital seperti GoPay dan OVO sebagai cara untuk membuat pembelian dan melakukan transaksi perniagaan.

“Bank Jago sudah dalam proses mengubah syarikatnya menjadi bank digital tetapi membawa masuk GIC akan memberi keselesaan dari segi tadbir urus bank serta membawa dana baru,” kata Angus Mackintosh, pengasas CrossASEAN Research.

Jangkaan bahawa Gojek akan bergabung dengan Tokopedia gergasi e-dagang Indonesia menjadi pertanda baik bagi pemberi pinjaman, tambahnya. “Data pelanggan berpotensi untuk Bank Jago akan lebih besar dengan jangkaan penggabungan Gojek-Tokopedia berjalan, membuka pelanggan dan penjual Tokopedia sebagai calon pelanggan.”

Kerjasama Bank Jago dengan Gojek juga akan memberi daya tarikan potensi teknologi kewangan di kepulauan terbesar di dunia itu, di mana jumlah keuntungan dianggarkan mencapai $ 3.2 bilion dalam tempoh lima tahun oleh Sanford C. Bernstein. Dengan bekerjasama dengan Gojek, Bank Jago dapat meningkatkan bahagian pendapatannya sementara Gojek memperluas perkhidmatan kewangannya melalui bank.

Hubungan antara Bank Jago dan Gojek tidak eksklusif, tambah Siregar. Pemberi pinjaman ingin bekerjasama dengan lebih banyak syarikat teknologi dan perkhidmatan kewangan untuk menjangkau lebih luas pelanggannya, kata Faisal.

Harapan yang tinggi

Firma yang menawarkan perkhidmatan kewangan melalui saluran digital dapat mengisi jurang yang banyak di antara orang Indonesia yang memiliki telefon pintar tetapi tidak mempunyai akses kepada pinjaman bank, menurut penganalisis Bernstein, Kevin Kwek.

Walaupun Bank Jago fokus untuk membangun produk dan perkongsiannya, ia tidak akan menolak pemerolehan insitusi kewangan pada masa akan datang. “Sekurang-kurangnya tahun ini, kami tidak meramalkan keperluan untuk memperoleh bank lain kerana kami telah memiliki objektif utama untuk dicapai,” kata Faisal. “Tetapi di masa depan jika ada peluang dan jika itu pasti untuk menambah nilai, ia perlu dipertimbangkan. Kami memastikan pilihan kami sentiasa terbuka. ”

Dengan modal pasaran melebihi $ 8 bilion bahkan sebelum melancarkan aplikasinya, pengurusan Bank Jago meningkatkan usaha untuk memenuhi harapan yang tinggi.

“Ini menunjukkan harapan yang sangat tinggi dari pemegang saham kami untuk tampil,” kata Siregar. “Ini tanggungjawab kami.”

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.

Polls

Pilihanraya PRU15: Parti manakah yang anda pilih?

View Results

Loading ... Loading ...
wa

Live COVID-19 statistics for
Malaysia
Confirmed
9,267
Recovered
8,959
Deaths
125
Last updated: 7 months ago
covid
Makanan tersedia yang boleh turun berat badan.
Live COVID-19 statistics for

Malaysia