spot_img
spot_img

Kit ujian Covid hanya dalam masa 20 minit

spot_img

KUALA LUMPUR, 26 Februari – Permulaan penyelesaian diagnostik tempatan telah mengembangkan kit ujian Covid-19 secara cepat dan digital – yang diberi nama APTSENS – yang dapat memuat naik hasil ujian dalam masa nyata dengan data lokasi geografi ke pelayan awan (cloud server) melalui aplikasi mudah alih.

Biogenes Technologies, syarikat yang baru ditubuhkan dalam bidang diagnostik dan genomik molekul, mengatakan bahawa APTSENS adalah kit yang mudah digunakan yang terdiri daripada cip sensor sekali pakai Covid-19, pembaca elektronik mudah alih dan swab yang dapat menghasilkan keputusan ujian di bawah 20 tahun minit.

“Walaupun sangat sukar bagi Biogenes untuk mengembangkan kit ujian ini kerana kurangnya ekosistem di sektor diagnostik domestik negara, kita sangat beruntung mendapat sokongan daripada agensi kerajaan Malaysia seperti Platcom Ventures, CRADLE dan NTIS.

- Advertisement -

“Kami juga berhasil menarik sejumlah pelaburan luar negera dari modal usaha global, Antler South East Asia yang berpusat di Singapura.

“Oleh kerana pasukan yang responsif dan berpengalaman di agensi-agensi ini memahami cabaran yang kita hadapi sebagai syarikat baru teknologi, Biogenes berjaya mendapatkan sokongan penuh mereka untuk mencapai kejayaan besar ini,” Ketua Pegawai Eksekutif Biogenes Tang Kok Mun kata dalam satu kenyataan hari ini.

Biogenes mengatakan bahawa dengan sokongan lebih lanjut dari sektor kerajaan dan swasta, mereka berharap dapat menyelesaikan ujian klinikal dan mendapatkan kelulusan peraturan untuk melancarkan kit ujian rumah pertama Covid-19 di Malaysia pada pertengahan 2021.

- Advertisement -

“Sudah tiba masanya Malaysia menjamin kekuatan dan keupayaan domestik kita untuk menghasilkan alat ujian dan produk diagnostik untuk wabak semasa dan juga penyakit masa depan,” kata mereka.

Selain dapat menguji Covid-19, mereka juga memanfaatkan platform teknologi yang sama untuk mengembangkan dan melepaskan ujian lain mengenai penyakit berjangkit dan tidak berjangkit seperti antibodi peneutralan Covid-19, jangkitan sepsis, diabetes dan biomarker kanser.

Syarikat itu mengatakan ini akan dilakukan di bawah hab diagnostik digital bersepadu dalam beberapa bulan akan datang.

“Rancangan yang sedang berlangsung tahun ini adalah untuk Biogenes untuk mengumpulkan modal untuk peralihannya dari syarikat teknologi baru ke penyedia penyelesaian diagnostik berskala penuh dengan pengembangan teknologi, pembuatan dan kemampuan pemasaran,” kata mereka.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img