spot_img
spot_img

Denda hingga RM10,000 jika langgar SOP

spot_img

KUALA LUMPUR (25 Februari): Individu yang melanggar prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan untuk pencegahan dan kawalan wabak Covid-19 boleh dikenakan denda hingga RM10,000 mulai 11 Mac.

Ini berdasarkan Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit) (Pindaan) 2021 melalui warta Kerajaan Persekutuan yang dimuat naik di portal rasmi Jabatan Peguam Negara hari ini.

Untuk berkuat kuasa pada 11 Mac, ia juga menyatakan bahawa syarikat yang melanggar SOP boleh dikenakan denda hingga RM50,000.

- Advertisement -

Kerajaan telah mewartakan Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Penting) 2021 yang dikuatkuasakan sebagai langkah proaktif untuk membendung wabak Covid-19 di Malaysia.

Ordinan peruntukan 18, yang berkuat kuasa pada 11 Januari, telah diwartakan pada 14 Januari setelah diumumkan oleh Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Peraturan tersebut antara lain menyatakan bahawa sebuah jawatankuasa khas bebas akan dibentuk untuk memberi nasihat kepada Raja mengenai berlanjutannya keadaan darurat yang mengancam keselamatan, kehidupan ekonomi dan ketenteraman awam persekutuan yang timbul dari pandemik Covid-19.

- Advertisement -

Ordinan itu juga merangkumi pindaan hukuman umum di bawah Seksyen 24, yang menyatakan bahawa mana-mana orang yang melakukan kesalahan di bawah Akta “yang tidak ada hukuman yang dinyatakan secara tegas” boleh didenda hingga RM100,000 atau dipenjarakan selama maksimum tujuh tahun.

Di samping itu, ia juga menyatakan bahawa mereka yang diberi kuasa boleh memerintahkan pesakit Covid-19 atau kenalan rapat untuk memakai alat penanda seperti gelang tangan atau alat lain yang disediakan oleh pegawai yang diberi kuasa.

“Mana-mana orang yang memusnahkan, merosakkan, mengeluarkan atau mengubah alat pengesan, dianggap melakukan kesalahan,” katanya.

Selain itu, wakil syarikat yang melanggar SOP juga boleh didakwa di mahkamah, katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img