spot_img
spot_img

J Corp mahu melabur pada KPJ

spot_img

(16 Februari): Johor Corp, sebuah syarikat pelaburan milik kerajaan Malaysia, mempertimbangkan pilihan strategik untuk penyedia perkhidmatan kesihatan KPJ Healthcare Bhd, menurut sumber yang mengetahui perkara itu.

Bahagian pelaburan kerajaan negeri Johor mencari idea daripada penasihat berpotensi, kata sumber. Pilihannya termasuk mencari pelabur yang berpengalaman dalam sektor ini atau penggabungan dengan pengendali hospital lain, kata sumber itu lagi, yang meminta untuk tidak dikenali kerana proses itu sulit.

Johor Corp telah menyatakan bahawa ia ingin mengekalkan kepentingannya dalam sebarang perjanjian untuk syarikat yang tersenarai di Kuala Lumpur, kata salah satu pihak. Ia memiliki 38.7% KPJ, menurut data yang dikumpulkan oleh Bloomberg.

- Advertisement -

Musyawarah pada peringkat awal dan tidak ada kepastian bahawa transaksi akan berlaku, kata sumber lagi.

Ahmad Shahizam Mohd Shariff, presiden dan pengarah urusan KPJ, berkata rancangan transformasi pengurusan untuk memberi tenaga dan mengembangkan perniagaannya baru-baru ini disetujui oleh lembaga pengarah. Lembaga itu merangkumi wakil beberapa pemegang saham institusi utama KPJ, termasuk Johor Corp, katanya. Seorang wakil untuk Johor Corp merujuk Bloomberg kepada respons KPJ.

KPJ, yang memiliki nilai pasaran 4,1 bilion ringgit (US $ 1 billion), mulai tahun 1981 sebagai hospital swasta pertama di Johor, menurut laman webnya. Hari ini, ia mempunyai lebih daripada 28 hospital pakar yang terdapat di seluruh negara Asia Tenggara. Penyedia perkhidmatan kesihatan itu juga mempunyai pelaburan di hospital-hospital di Indonesia, Bangkok dan Bangladesh, serta beberapa persaraan di Australia.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img