spot_img
spot_img

PM akan diberi vaksin 26 Februari ini

spot_img

KUALA LUMPUR (16 Februari): Malaysia memilih 26 Februari sebagai perlaksanaan proses vaksinasi terbesar yang pernah dilakukannya dalam usaha besar-besaran untuk mengimunisasi orang ramai terhadap Covid-19. Penghantaran vaksin pertama dijadualkan dihantar lima hari lebih awal, pada 21 Februari.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin akan menjadi yang pertama untuk mendapat vaksin pada 26 Februari, bersama dengan beberapa petugas barisan hadapan, di bawah Program Imunisasi Covid-19 Nasional yang dijadualkan berlangsung hingga Februari tahun depan.

Beliau mendedahkan perincian proses itu ketika melancarkan buku panduan mengenai program imunisasi yang telah menerapkan pendekatan seluruh kerajaan dan seluruh masyarakat. Buku panduan, yang mengandungi tulisan “Lindung Diri, Lindung Semua”, boleh dimuat turun dari www.vaksincovid.gov.my.

- Advertisement -

Buku panduan ini memberikan perincian program imunisasi dan akan menjadi sumber rujukan bagi penggubal dasar dan pelaksana serta orang-orang, katanya, sambil menambah bahawa ia telah dikeluarkan menjelang penghantaran pertama vaksin Covid-19 ke Malaysia.

“Saya dengan senang hati mengumumkan bahawa vaksin Pfizer-BioNTech akan dihantar ke Malaysia pada hari [Ahad,] 21 Februari 2021. Selepas itu, pelancaran Program Imunisasi Covid-19 Nasional akan bermula pada 26 Februari 2021, dan ketika itu saya akan diberi vaksin bersama dengan para petugas barisan hadapan, ”katanya pada pelancaran secara maya buku panduan yang disiarkan secara langsung melalui televisyen dan media sosial.

Muhyiddin berkata program imunisasi itu akan dilaksanakan dalam tiga fasa hingga 22 Februari tahun depan, dengan fasa pertama dari 26 Februari hingga April 2021, fasa kedua dari April hingga Ogos 2021 dan fasa ketiga dari Mei 2021 hingga Februari 2022.

- Advertisement -

Menurut buku panduan itu, 500,000 orang akan terlibat pada pada fasa pertama, yang terdiri daripada barisan hadapan yang terdiri daripada pekerja kesihatan sektor swasta dan kerajaan serta barisan hadapan dalam perkhidmatan penting dan keselamatan.

Seterusnya 9.4 juta orang akan terlibat pada fasa kedua, dan mereka terdiri daripada kakitangan dalam perkhidmatan kesihatan, perkhidmatan penting dan keselamatan serta mereka yang berumur 65 tahun ke atas, kumpulan berisiko tinggi yang menderita penyakit kronik seperti penyakit jantung, obesiti, diabetes dan tekanan darah tinggi, dan orang kurang upaya.

Kira-kira 13.7 juta orang disasarkan pada fasa ketiga, dan mereka terdiri daripada mereka yang berumur 18 tahun ke atas (warganegara dan bukan warganegara). Keutamaan akan diberikan kepada zon merah, kuning dan hijau Covid-19, mengikut urutan tersebut.

Muhyiddin mengatakan pelaksanaan program imunisasi yang komprehensif adalah untuk memastikan kekebalan kawanan dalam masyarakat sehingga memutuskan rantai jangkitan Covid-19 dan, akhirnya, menamatkan wabak tersebut.

“Vaksinasi adalah sangat penting bagi kita untuk melindungi bukan sahaja diri kita sendiri tetapi juga orang yang kita sayangi – ahli keluarga, rakan sekerja, jiran tetangga dan seluruh masyarakat. Itulah mesej garis panduan Program Imunisasi Nasional Covid-19 – ‘Lindungi Diri, Lindungi Semua, ”katanya.

Muhyiddin berkata, rakyat akan dapat merasakan kesan positif apabila Program Imunisasi Covid-19 Nasional dilaksanakan dengan jayanya dan semua rakyat akan dilindungi.

“Pelbagai sektor ekonomi, seperti pelancongan, akan dibuka kembali. Kita boleh terus berkunjung, kita boleh melakukan aktiviti sukan, tetapi sambil mengamalkan norma baru. Inilah yang saya maksudkan apabila saya mengatakan bahawa vaksin adalah sinar harapan terpenting bagi kita untuk memenangi pertempuran menentang Covid-19.

“Tentunya, bab baru akan dibuka dengan permulaan Program Imunisasi Covid-19 Nasional pada akhir bulan ini,” katanya.

Perdana Menteri juga menasihati orang ramai agar tidak mengambil prosedur imunisasi ini dengan ringan, beliau memujuk mereka untuk mendaftar bagi vaksinasi dan meluangkan masa untuk menerima dua dos vaksin.

Buku panduan ini menjelaskan bahawa pendaftaran untuk vaksinasi dapat dilakukan melalui aplikasi MySejahtera, hotline (akan diberitahu), program jangkauan untuk kawasan luar bandar dan pedalaman, laman web www.vaksincovid.gov.my dan di kemudahan kesihatan kerajaan dan swasta.

Ia mengatakan bahawa vaksin akan disimpan di 54 lokasi di seluruh negara dan diberikan kepada orang di 605 lokasi.

Sehingga bulan ini, Malaysia telah mendapat akses kepada 66.7 juta dos vaksin Covid-19 melalui kemudahan COVAX dari lima pengeluar, iaitu Pfizer-BioNTech, AstraZeneca, Sinovac, CanSinoBIO dan Sputnik V, menurut buku panduan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img