spot_img
spot_img

Ketahui SOP sukan yang dibenarkan – KBS

spot_img

KUALA LUMPUR (12 Feb): Kementerian Belia dan Sukan (KBS) hari ini telah mengemas kini prosedur operasi standard (SOP) untuk sektor sukan dan rekreasi.

KBS dalam satu kenyataan hari ini mengatakan bahawa kemas kini itu melibatkan lima protokol umum mengenai aspek individu, pengurusan, latihan, pra-organisasi dan organisasi.

Ini, tambahnya, sejajar dengan pengumuman kerajaan bahawa beberapa sektor sukan dan rekreasi akan dibenarkan beroperasi mulai esok dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

- Advertisement -

Protokol ini juga akan menjadi panduan bagi pasukan yang mengambil bahagian dalam pertandingan Liga Malaysia (Liga-M), Liga Hoki Malaysia (MHL) dan Liga Sepak Takraw (STL). Pasukan ini dibenarkan untuk meneruskan sesi latihan mulai 5 Februari menggunakan pendekatan sukan gelembung.

“KBS berharap agar semangat kesukanan akan mematuhi prosedur dan SOP yang ditetapkan pada setiap waktu, untuk mengekang wabak Covid-19 dan membolehkan aktiviti sukan dan rekreasi dijalankan dengan selamat,” katanya.

Maklumat lebih lanjut mengenai SOP untuk sektor sukan dan rekreasi boleh didapati di www.kbs.gov.my/sopsukanrekreasi atau dengan menghubungi Bilik Operasi SOP Sukan dan Rekreasi di talian 03-887 13585/3246

- Advertisement -

KBS mengatakan pihaknya optimis akan mempercepatkan untuk membuka kembali semua sektor sukan dan rekreasi pada fasa yang akan datang sehingga memungkinkan ekosistem sektor tersebut beroperasi berdasarkan SOP yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Nasional (MKN).

Kerajaan hari ini bersetuju untuk membenarkan aktiviti joging dan berjalan pantas, berbasikal dan bersenam terhad kepada dua orang dan dilakukan di kawasan kejiranan sahaja, serta tenis, badminton dan tenis meja (acara perseorangan sahaja) dan perlumbaan motor (roda dua dan roda empat).

Selain itu, aktiviti lain yang dibenarkan adalah latihan individu untuk sukan berkumpulan seperti bola sepak, bola keranjang, hoki dan sepak takraw.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img