spot_img
spot_img

Beijing – Washington mula berkomunikasi

spot_img

WASHINGTON / BEIJING (12 Februari): Presiden AS Joe Biden dan rakan sejawatannya dari China, Xi Jinping mengadakan panggilan telefon pertama mereka sebagai pemimpin dan bertentangan dalam kebanyakan isu, walaupun ketika Xi memberi amaran bahawa konfrontasi akan menjadi “bencana” bagi kedua-dua negara.

Walaupun Xi meminta kerjasama “menang-menang”, Biden menyebut China “pesaing paling serius” dan berjanji untuk “bersaing” dengan Beijing.

Pada hari Khamis lalu, Biden memberitahu sekumpulan senator AS neutral dalam satu pertemuan mengenai perlunya menaik taraf infrastruktur AS bahawa Amerika Syarikat mesti meningkatkan prestasinya dalam menghadapi cabaran China.

- Advertisement -

Biden mengatakan bahawa beliau bercakap dengan Xi selama dua jam pada hari Rabu malam dan memberi amaran kepada para senator: “Jika kita tidak bergerak dari sekarang, mereka akan bersaing sebelah-menyebelah dengan kita.”

“Mereka melabur berbilion-bilion dolar untuk menangani pelbagai masalah yang berkaitan dengan pengangkutan, alam sekitar dan hal-hal lain. Kita pula hanya perlu meningkatkan yang telah sedia ada.”

Rumah Putih mengatakan Biden menekankan kepada Xi bahawa adalah menjadi keutamaan AS untuk memelihara Indo-Pasifik yang bebas dan terbuka, wilayah di mana Amerika Syarikat dan China adalah saingan strategik utama.

- Advertisement -

Beliau juga menyuarakan kebimbangan mengenai amalan perdagangan “paksaan dan tidak adil” Beijing, serta mengenai isu hak asasi manusia termasuk tindakan keras China di Hong Kong dan layanan terhadap umat Islam di Xinjiang, dan tindakannya yang semakin tegas di Asia termasuk terhadap Taiwan.

Jurucakap Rumah Putih Jen Psaki berkata, Biden juga menyatakan keprihatinannya mengenai kurangnya ketelusan China terhadap koronavirus.

Semua isu hak yang disebutkan oleh Biden adalah masalah yang secara tegas telah diberitahu oleh Beijing kepada pentadbirannya bahawa ia tidak boleh dilupakan.

Xi memberitahu konfrontasi Biden akan menjadi “bencana” dan kedua-dua pihak harus mewujudkan semula kaedah untuk mengelakkan salah sangka, kata kementerian luar China.

Xi mempertahankan nada keras di Hong Kong, Xinjiang dan Taiwan, dengan menyebut mereka perkara “kedaulatan dan integriti wilayah” beliau berharap Washington perlu menyuarakan berkenaan isu tersebut dengan berhati-hati.

Panggilan itu adalah yang pertama antara pemimpin China dan AS sejak Xi bercakap dengan bekas Presiden Donald Trump pada 27 Mac lalu, hampir 11 bulan yang lalu. Sejak itu, hubungan antara dua ekonomi terbesar di dunia telah merosot.

Trump menyalahkan China kerana memulakan pandemi Covid-19 dan melancarkan siri tindakan terhadap China termasuk perang perdagangan dan sekatan terhadap pegawai dan syarikat China yang dianggap sebagai ancaman keselamatan.

Xi mengucapkan tahniah kepada Biden atas pemilihannya dalam dalam pesanan pada bulan November, walaupun Biden telah memanggilnya “samseng” selama kempenya dan berjanji untuk memimpin usaha antarabangsa untuk “menekan, mengasingkan dan menghukum China.”

MEMULAKAN KOMUNIKASI SECARA TERBUKA

Pentadbiran Biden telah memberi isyarat bahawa ia akan terus menekan Beijing, dan telah mengesahkan tekad pentadbiran Trump bahawa China telah melakukan pembunuhan beramai-ramai di Xinjiang.

Pada saat yang sama, ia telah berjanji untuk mengambil pendekatan yang lebih multilateral dan ingin bekerjasama dengan Beijing dalam isu-isu seperti perubahan iklim dan meyakinkan Korea Utara untuk melupuskan senjata nuklearnya.

Biden telah menekankan hubungan yang dijalinnya dengan Xi ketika menjadi naib presiden di bawah pentadbiran Barack Obama, melalui lebih dari 24 jam perjumpaan peribadi dan 17,000 batu perjalanan bersama.

Pada hari Khamis, beliau mengatakan bahawa beliau mempunyai perbualan yang baik dengan Xi dan mengenalnya dengan baik. Namun, seorang pegawai kanan pentadbiran memberitahu wartawan sebelum panggilan Biden akan terjadi “perselisihan kepentingan dan ketegasan” dalam menangani Xi.

Pada masa yang sama, pegawai itu mengatakan, Biden ingin memastikan mereka berpeluang untuk mengekalkan komunikasi terbuka.

Pegawai China telah menyatakan keyakinan bahawa hubungan dua hala akan bertambah baik di bawah Biden dan telah mendesak Washington untuk bertemu Beijing.

Jangkaan panggilan dari kedua-dua belah pihak menyentuh bidang-bidang untuk kemungkinan kerjasama, perubahan iklim dan memerangi Covid-19.

Kementerian luar negeri China mengatakan Xi telah memetik Biden, kata presiden AS bahawa “Amerika dapat didefinisikan dalam satu perkataan: Kemungkinan.”

“Kami berharap kemungkinan sekarang menunjuk ke arah peningkatan hubungan China-AS,” kata Xi.

Ketua editor tabloid Parti Komunis China, Global Times, dalam tweetnya mengatakan bahawa panggilan itu berlangsung selama dua jam adalah “mesej yang sangat positif” yang menunjukkan “komunikasi mendalam.”

Bonnie Glaser, pakar Asia di Pusat Kajian Strategik dan Antarabangsa Washington, mengatakan ada ruang untuk bekerjasama, tetapi perbezaannya luas.

“Keprihatinan yang diketengahkan oleh Presiden Biden pada hakikatnya adalah semua kepentingan teras China. Oleh itu, perbezaan yang semakin kecil akan menjadi sangat mencabar,” katanya. “Xi tidak menyarankan bahawa ada prasyarat untuk kerjasama dua hala dalam isu-isu seperti perubahan iklim, jadi itu adalah salah satu langkah positif.”

Seorang pakar CSIS lain, Scott Kennedy, mengatakan bahawa walaupun Xi telah mengusulkan pertukaran dua hala yang luas, perkara ini akan memakan masa, memandangkan rancangan Biden untuk mengkaji semula strategi secara menyeluruh.

“Kita menjangka mungkin jauh lagi masa yang akan diambil, dari segi nada keseluruhan, tetapi juga mungkin kedua-dua pihak akan menemukan jalan untuk menstabilkan hubungan mereka, baik sejauh mana dan cara persaingan serta bidang kerjasama,” katanya.

Seorang pegawai AS mengatakan Washington berada dalam posisi kuat, setelah berunding dengan sekutu dan rakan kongsi untuk menyampaikan kebimbangan mengenai “kegiatan dan penyalahgunaan agresif China”.

Dia mengatakan bahawa kerajaan akan melihat dalam beberapa bulan mendatang untuk menambahkan “larangan sasaran baru” terhadap eksport teknologi sensitif ke China dan juga tidak akan ada langkah cepat untuk menaikkan tarif pentadbiran Trump terhadap import China.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img