spot_img
spot_img

PM orang pertama akan divaksin

spot_img

KUALA LUMPUR (12 Februari): Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin akan menjadi orang pertama yang menerima vaksin Covid-19 ketika program vaksinasi nasional dilaksanakan di negara ini akhir bulan ini.

Perkara ini disahkan oleh Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin, yang juga menteri penyelaras untuk Program Imunisasi Covid-19 Nasional.

“Ya, saya mengesahkan bahawa PM (Perdana Menteri) akan menjadi orang pertama yang diberi vaksin dengan vaksin Pfizer untuk memberi keyakinan kepada orang ramai bahawa vaksin itu selamat,” katanya di acara bicara TV Bernama “Ruang Bicara” malam tadi .

- Advertisement -

4 Februari lalu, Muhyiddin dilaporkan mengatakan bahawa Program Imunisasi Nasional Covid-19 akan dimulakan pada akhir bulan ini, dengan kerajaan menyasarkankan 80% penduduk negara ini atau 26.5 juta individu akan menerima vaksin, yang akan dilakukan dalam tiga fasa, dan akan diberikan secara percuma.

Fasa pertama, dari Februari hingga April, adalah untuk 500,000 barisan hadapan yang terlibat secara langsung dalam memerangi Covid-19, sementara fasa kedua, dari April hingga Ogos, adalah untuk kumpulan berisiko tinggi, yang terdiri daripada warga emas berusia 60 di atas dan kumpulan terdedah dengan masalah morbiditi seperti penyakit jantung, obesiti, diabetes dan tekanan darah tinggi, serta orang kurang upaya (OKU).

Fasa ketiga adalah dari Mei hingga Februari tahun depan dan untuk mereka yang berumur 18 tahun ke atas.

- Advertisement -

Mengenai dakwaan bahawa Malaysia mendapat vaksin Covid-19 lebih lambat daripada negara maju lain dan juga negara jirannya, Khairy mengatakan itu kerana Malaysia lebih fokus untuk merancang program imunisasi vaksinasi yang lebih cekap dan berkesan.

“Kami tidak terlambat seperti Australia, Korea Selatan dan Jepun, yang masih belajar (vaksin yang sesuai). Saya ingin mempercepat proses pembelian dan penghantaran dan setakat ini, menurut perjanjian yang ditandatangani, kami akan menerima (vaksin) pada bulan Februari, “tambahnya.

Khairy mengatakan Indonesia mendapatkan vaksin Sinovac lebih awal kerana republik itu menjadi tempat ujian, sementara Singapura juga mendapat vaksin lebih awal kerana pelaburannya dengan Pfizer-BioNTech, yang merupakan pengeluarnya.

Oleh itu, kedua-dua negara diberi keutamaan oleh pengeluar, tambahnya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img