spot_img
spot_img

Dividen dari bank-bank menurun, tetapi tetap utuh

spot_img

KUALA LUMPUR (11 Februari): Sebilangan besar bank-bank di negara ini menarik pengisytiharan dividen pada tiga suku pertama tahun 2020 secara global memandangkan ketidakpastian yang belum pernah terjadi sebelumnya yang disebabkan oleh pandemik Covid-19 kepada dunia.

Walau bagaimanapun, para penganalisis yakin untuk mempercayai bahawa bank-bank di Malaysia cenderung untuk menyatakan dividen, walaupun lebih rendah, ketika mereka mengeluarkan hasil kewangan suku keempat. Pandangan itu tetap memberikan dividen berdasarkan kebanyakan bank tempatan menunjukkan kekuatan kewangan mereka untuk menahan krisis ekonomi semasa.

Kecuali untuk Malayan Banking Bhd (Maybank), BIMB Holdings Bhd dan RHB Bank Bhd, semua bank tersenarai yang lain tidak menyatakan dividen interim dalam tempoh Januari-September.

- Advertisement -

Ketua penyelidikan ekuiti Nomura Tushar Mohata mengatakan bank-bank yang melaporkan hasil tahun penuh bulan ini seharusnya dapat menyatakan dividen kerana mereka mempunyai penyangga modal yang sihat dan bank telah mengambil langkah-langkah untuk menjaga kualiti aset melalui langkah-langkah bantuan.

Selanjutnya, Tuushar mengatakan kenaikan keseluruhan kos kredit dapat dikendalikan pada tahun 2020. Oleh itu, kebanyakan bank akan tetap menjana keuntungan tetapi dengan pulangan atas ekuiti (ROE) yang jauh lebih rendah.

“[Untuk] saham perbankan, sebagai pegangan besar bagi pengurus aset tempatan dan dana pencen, tahap minimum pembayaran dividen penting untuk pendapatan pelaburan yang terakhir,” kata Nomura.

- Advertisement -

Namun, dia percaya bahawa jumlah pembayaran dividen harus lebih rendah daripada hari pra-Covid, sambil menambah bahawa beberapa bank mungkin juga menggunakan rancangan pelaburan semula dividen (DRP).

Penganalisis AmInvestment Bank Bhd, Kevin Ong menjelaskan bahawa penurunan dividen dari bank disebabkan oleh moratorium menyeluruh yang dikenakan tahun lalu, yang seterusnya mengurangkan pendapatan serta prestasi pinjaman bank.

“Apabila sebahagian besar pinjaman anda berada di bawah moratorium, tidak begitu jelas mengenai kemampuan pembayaran balik dari peminjam ini,” kata Ong, menyatakan bahawa sekurang-kurangnya 80% PKS berada di bawah moratorium.

Bantuan yang disasarkan pada masa ini akan membolehkan bank mempunyai ukuran yang lebih baik dalam portfolio pinjaman mereka. Oleh itu, bank akan lebih selesa untuk menyatakan dividen berbanding dengan enam bulan yang lalu.

Menurut Ong, nisbah CET-1 (Common Equity Tier 1) semua bank telah melebihi syarat minimum, yang menjadikan mereka berada dalam kedudukan yang selesa untuk menyatakan dividen. Bagi bank konservatif, mereka mungkin memilih bahagian DRP yang lebih tinggi daripada memberikan dividen tunai kerana mereka ingin mengekalkan kedudukan modal mereka.

Seorang penganalisis perbankan, yang enggan disebutkan namanya, menyatakan bahawa jika nisbah CET-1 berada di atas 13% dengan selesa, seharusnya tidak ada banyak peraturan yang mendorong bank telah menguruskan risiko kredit dengan baik.

Penganalisis menyatakan bahawa Maybank, Public Bank Bhd dan RHB Bank mempunyai simpanan modal terbesar di antara mereka yang mempunyai tahun kewangan berakhir 31 Disember.

Prospek sektor perbankan masih utuh buat masa ini

Walaupun kerajaan telah melaksanakan Perintah Pengawalan Pergerakan (PKP 2.0) di semua Negeri, kecuali Sarawak, pada masa ini, para penganalisis tidak menjangkakankan kesan terhadap ekonomi sama besarnya dengan PKP sebelumnya.

Ketua penyelidikan MIDF Amanah Investment Bank Bhd Imran Yassin menjangka pendapatan bank akan meningkat tahun ini memandangkan peruntukan pinjaman tidak berbayar mungkin berkurang. Selain itu, pendapatan faedah bersih telah stabil di antara bank-bank, yang akan memberikan sokongan kepada pendapatan.

“Kami mengharapkan pertumbuhan pinjaman akan meningkat tahun ini, didorong oleh permintaan dari perniagaan ketika pemulihan ekonomi mulai meningkat. Walaupun PKP 2.0 kerana ia kurang ketat daripada PKP yang kita hadapi tahun lalu, ”kata Imran.

“Kami mungkin menyesuaikan harapan pendapatan kami lebih rendah, tetapi secara keseluruhan, kami berpendapat bahawa prospek pendapatan tetap utuh,” tambah Imran.

Penganalisis perbankan Hong Leong Investment Bank Bhd, Chan Jit Hoong setuju dengan pandangan itu, dengan memperhatikan perlaksanaan vaksinasi Covid-19 yang akan datang sebagai positif bagi sektor perbankan.

“Ini hanya masalah masa ketika pasaran menantikan lagi kegiatan ekonomi untuk kembali normal. Oleh itu, kami tetap positif pada sektor ini dan akan menjangkakan pada penurunan – penilaian tidak memerlukan dan terdapat banyak kecairan di pasaran, ”kata Chan.

Nomura’s Tushar menjangkakan pemulihan pendapatan berbentuk V untuk bank pada TK21, kerana ketiadaan kerugian pengubahsuaian, tren margin positif kerana kadar dasar faedah semalaman stabil, dan peruntukan mutlak yang lebih rendah diperlukan.

“Namun, keutamaan kami tetap kepada sektor perbankan runcit kerana kami percaya berdasarkan ujian tekanan kami bahawa kualiti aset mereka menghadapi penurunan dari pandemik Covid-19, dan mereka cenderung menikmati lebih banyak kebaikan dari pengubahsuaian kerugian,” kata Tushar.

Dia menambah bahawa ujian tekanan baru-baru ini oleh Bank Pusat juga menunjukkan sebahagian besar pembentukan pinjaman terjejas pada tahun 2021 berasal dari perniagaan, bersama dengan sekitar 90% dari kenaikan kos kredit yang berkaitan dengan Covid-19. Pilihan utama Nomura adalah Public Bank, Hong Leong Bank dan RHB Bank.

Sementara itu, penganalisis Affin Hwang Capital, Tan Ei Leen berpendapat bahawa bank telah berhati-hati terhadap segmen berisiko tinggi sejak tahun 2020 dan telah mengetepikan beberapa peruntukan awal, sambil menambah bahawa bank mungkin akan terus mengharapkan tahap penurunan kualiti aset pada tahun 2021.

Walau bagaimanapun, firma penyelidikan terus mengekalkan tahap penyediaan yang tinggi, walaupun lebih rendah pada 62bps berbanding 80bps pada tahun 2020.

“Kami percaya bahawa walaupun PKP 2.0 diperpanjang untuk jangka masa satu hingga dua bulan, ia mungkin tidak memerlukan semakan penurunan yang signifikan dalam ramalan pendapatan kami (tidak seperti tahun sebelumnya),” kata Tan.

Namun, sekiranya PKP berlangsung lebih dari tiga bulan, Tan mengatakan ini dapat meningkatkan andaian kos kredit bersih (NCC) sebanyak 10bps lagi.

“Anggaran impak terhadap pendapatan sektor adalah -5.9% dengan kenaikan Nbps 10bps, -11.8% dengan kenaikan 20bps dan -17.7% dengan kenaikan 30bps,” kata Tan.

Kathy Fong – TheEdge

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img