TERKINI
TEKNOLOGI

Selangkah Apps baru Selangor – ada ciri komersial

February 10, 2021 1:09 pm – aiman adzhar

KUALA LUMPUR, 10 Februari – Secara jujur, tidak ramai yang mengenali atau yang menggunakan Selangkah berbanding MySejahtera. Ini kerana beberapa faktor seperti kemudahan, dan kekurangan integrasi sebelumnya pasti tidak membantu. Namun, semua yang akan berubah ketika Selangkah adalah menyegarkan aplikasinya dengan sejumlah besar fitur baru termasuk fungsi pengimbasan dwi-sistem baru.

Aplikasi Selangkah baru (iOS, Android) dilengkapi dengan dua set ciri baru. Ini telah dikategorikan dalam bidang kesihatan dan komersial.

Dengan keadaan semasa, keadaan kesihatan fokus di sekitar peningkatan kes berkaitan Covid-19. Sebagai permulaan, dan perkara yang paling menarik dari senarai kemas kini adalah pengimbasan Sistem Dual. Dengan ciri baru ini, anda dapat menggunakan aplikasi Selangkah untuk mengimbas kod MySejahtera dan Selangkah QR.

Dan ia berfungsi dengan baik, tanpa kelewatan yang luar biasa. Oleh itu, satu peringatan yang diperhatikan ialah tidak mengambil data dengan akaun MySejahtera anda (jika anda memilikinya), jadi anda tidak dapat melihatnya kemudian dalam sejarah aplikasi MySejahtera anda. Kita boleh menjangka, pembuat applikasi itu mungkin membuat entri yang berasingan dengan perincian yang diambil dari aplikasi Selangkah. Namun, anda dapat melihat sejarah daftar masuk anda di aplikasi Selangkah, yang merupakan ciri baru yang boleh dikatakan kemas.

Selain itu, jika anda tidak mahu memasukkan atau menggunakan kamera anda untuk mengimbas kod QR, aplikasi Selangkah juga akan membolehkan anda mendaftar masuk melalui GPS sebagai gantinya. Walaupun begitu, prosedur daftar masuk kelihatan agak terhad kerana satu-satunya cara yang saya dapati adalah dengan klik pilihan pengimbasan QR, kemudian menutup kamera sebelum saya diberi pilihan untuk mendaftar masuk melalui GPS. Yang paling penting, ini hanya akan berfungsi dengan lokasi yang terdaftar di Selangkah, kerana pejabat SoyaCincau, yang mendaftarkan di MySejahtera, tidak muncul sebagai lokasi GPS.

Selain itu, Selangkah juga menambahkan ciri papan buletin baru yang akan menampilkan kemas kini terbaru info-info dari kerajaan mengenai pandemik Covid-19.

Selain itu, aplikasi Selangkah juga akan menjadi pusat data baru untuk Pemeriksaan Komuniti Selangor. Di sinilah pengguna dapat mendaftar untuk acara yang akan datang dan memeriksa hasil ujian Covid-19 mereka. Pembangun applikasi juga menambah ciri RSVP (Daftar untuk Suntikan Vaksin anda) baru untuk pengguna dengan ID Selangkah untuk mendaftar vaksinasi Covid-19. Tidak pasti sama ada akronim “baru” itu pintar atau akan mengelirukan, tetapi masa kebiasaannya akan membuat ramai orang boleh menerimanya.

Ciri komersial baru

Dari sudut komersial, aplikasi Selangkah sekarang akan menampilkan Selangkah Biz, yang merupakan penyelesaian tanpa tunai yang “dirancang untuk peniaga mikro, kecil dan sederhana”. Dari apa yang saya faham, ia seperti eWallet yang membolehkan perniagaan yang belum mendaftar untuk perkhidmatan eWallet untuk menerima pembayaran eWallet dari “mana-mana penyedia eWallet”.

Walaupun bunyinya hebat, perkhidmatan ini nampaknya belum bersedia. Halaman untuk bisnes ada, tetapi anda tidak dapat memanfaatkan apa-apa sehingga anda menggunakannya. Oleh itu, Selangkah juga akan memperkenalkan Selangkah Pay yang akan membolehkan anda membayar bil, saman dan banyak perkara lain di dalam aplikasi itu sendiri. Terdapat juga Selangkah Wallet yang akan membolehkan pembayaran tanpa tunai serta berfungsi sebagai platform bagi pengguna untuk menerima bantuan kerajaan.

Selain Selangkah Biz, Selangkah juga memperkenalkan Selangkah ID, yang dikatakan platform itu sebagai “ID digital pertama di negara ini”. Apabila diaktifkan, ini merupakan sistem single-sign-on yang memungkinkan “pengguna mengakses semua ciri-ciri Selangkah”. ID tersebut juga akan membolehkan pengguna bertransaksi serta mengakses perkhidmatan yang berkaitan dengan kerajaan juga.

Bunyinya begitu hebat, kerana aplikasi ini akan membolehkan anda masuk untuk mengakses pelbagai ciri ini tanpa perlu membuat akaun yang berasingan untuk akses semua ciri-ciri di atas. Secara teori, ia mesti berfungsi sama seperti “log masuk dengan Google”.

Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa di peringkat nasional, SKMM juga mengusahakan kerangka ID Digital yang seharusnya berfungsi sama.

Tujuannya dengan aplikasi Selangkah baru ini adalah menjadikannya “aplikasi super” yang dapat digunakan pengguna untuk membantu peralihan ke arah masyarakat yang lebih digital. Tetapi, dengan banyak ciri yang masih dalam pengembangan, kita harus menunggu dan melihat bagaimana pelaksanaannya berjalan dalam jangka panjang. – SoyaCincau

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid