spot_img
spot_img

Malaysia antara negara terbaik dunia bagi perkhidmatan logistik

spot_img

KUALA LUMPUR (10 Februari): Malaysia telah dinobatkan sebagai antara sepuluh negara yang menarik untuk penyedia logistik, syarikat penghantaran barang, talian penghantaran, syarikat penerbangan dan pengedar kargo udara.

Dalam pernyataannya semalam, penyedia pengangkutan logistik dan logistik kontrak, Agility, mengatakan negara-negara Asia Pasifik memimpin semua wilayah pasaran baru muncul dengan China, India dan Indonesia menjadi pasaran baru muncul di dunia dalam Indeks Logistik Pasaran Berkembang tahunan ke-12, ukuran daya saing berdasarkan mengenai kekuatan logistik dan asas perniagaan.

Ia mengatakan bahawa Indeks berada di kedudukan 50 negara berdasarkan faktor-faktor yang menjadikannya menarik bagi penyedia logistik, syarikat penghantaran barang, talian penghantaran, syarikat penerbangan dan pengedar kargo udara.

- Advertisement -

Agility mengatakan bahawa di antara negara-negara ASEAN, Vietnam naik tiga tempat ke tangga ke-8 secara keseluruhan. Indonesia (3), Malaysia (5) dan Thailand (11); Filipina naik satu tempat ke tangga ke-21.

Agility mengatakan bahawa China dan Vietnam membangunkan ekonominya sendirian pada tahun 2020, mencatat pertumbuhan produk domestik kasar positif untuk tahun ini setelah dilanda awal kejatuhan ekonomi akibat wabak COVID-19.

Firma itu mengatakan pada awal 2020 gangguan bekalan di China mendorong beberapa pihak untuk mempertanyakan apakah negara itu akan mengalami masalah pengeluaran dari pelbagai negara yang inginkan sumber dan pengeluaran.

- Advertisement -

Tetapi 1.200 eksekutif industri logistik yang ditanya pendapat untuk Agility’s Index menunjukkan sedikit keinginan untuk keluar dari China atau pasaran lain, lebih memilih dengan margin dua hingga satu untuk melindungi rantaian bekalan mereka dengan mempercepat penggunaan alat dan teknologi digital (41.3%) berbanding menjalankan strategi multi-shoring (menggunakan sumber luaran) (21.9%).

Daripada mereka yang akan mempertimbangkan untuk pindah dari China, lebih banyak responden memilih Vietnam sebagai hab pengeluaran yang disukai daripada negara lain (19.6%).

Pasaran Asia lain – India (17.4%), Indonesia (12.4%), Thailand (10.3%) dan Malaysia – adalah pilihan utama seterusnya.

Hanya 7.8% eksekutif industri mengatakan pemindahan pengeluaran dari China bererti keluar dari pasaran utama.

Asia-Pasifik adalah wilayah yang diyakini lebih banyak responden akan pulih dari wabak global pada akhir 2021. Daripada yang disurvei, 55.9% meramalkan pemulihan ekonomi Asia-Pasifik pada tahun 2021; 53.1% yakin Eropah akan bangkit semula.

Naib Presiden Kanan Penjualan & Pemasaran Asia Pasifik Agility, Andy Vargoczky berkata, Asia Pasifik mengalami pergolakan hebat pada awal tahun 2020 kerana krisis COVID-19, tetapi ia kembali pulih, dipimpin oleh prestasi hebat China dan Vietnam.

Beliau mengatakan wilayah itu berada di landasan pemulihan sepenuhnya tahun ini.

“India, Indonesia, Malaysia, Thailand dan Vietnam terus meningkatkan infrastruktur dan kemampuan rantaian bekalan mereka, menunjukkan mengapa mereka menjadi pemimpin dalam logistik domestik dan antarabangsa,” katanya.

Agility mengatakan di 50 negara, China, India dan Indonesia berada pada kedudukan tertinggi dalam Indeks logistik domestik.

Dikatakan China, India dan Mexico berada di puncak logistik antarabangsa dengan Vietnam ke-4, Indonesia ke-5, dan Malaysia ke-7.

UAE, Malaysia dan Arab Saudi mempunyai asas perniagaan terbaik, katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img