spot_img
spot_img

NIIS beri nafas baru pada Iris

spot_img

IRIS Corp Bhd telah mendapat kontrak yang sangat dicari oleh pemain IT tanahair untuk Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIIS) yang bernilai RM1.16 bilion.

Kontrak, yang mempunyai tempoh 4½ tahun atau 54 bulan itu, kemungkinan akan menjadi game changer untuk syarikat itu.

Dalam perbualan singkat dengan The Edge, CEO Shaiful Subhan menjelaskan spekulasi sebelum ini bahawa kontrak itu akan diberikan kepada sebuah konsortium yang berkepentingan dan berkait rapat dengan pemimpin negara.

- Advertisement -

“Ini (anugerah tender) bukan hanya untuk kita, Iris, tetapi kita juga akan mempunyai subkontraktor dan kita terbuka untuk kerjasama,” katanya.

Shaiful tidak menyatakan nilai keuntungan dari projek ini, beliau hanya mengatakan bahawa, “Ia bagus, kami boleh mengusahakannya”. Walau bagaimanapun, di pasaran mengatakan bahawa kontrak itu memberikan margin sekurang-kurangnya dua digit untuk syarikat.

Ketika ditanya mengenai kemungkinan Iris melakukan penyelanggaraan NIIS juga, yang dapat meningkatkan nilai keseluruhan tender, Shaiful mengatakan, “Masih terlalu awal untuk membincangkannya; kami baru sahaja mendapat kontrak. Ia (penyelenggaraan) bergantung kepada keberkesanan. Kami harus melaksanakan kontrak. ”

- Advertisement -

Harus diingatkan kontrak tersebut memerlukan pengujian, perancangan, pengembangan, penyediaan, penyampaian, pemasangan, penyatuan, migrasi data dan pengintegrasian keseluruhan sistem, kemungkinan Iris akhirnya akan melakukan penyelenggaraan NIIS juga. Margin untuk kontrak penyelenggaraan boleh mencapai setinggi 15% dari nilai kontrak setahun, tetapi tanpa perincian lebih lanjut, sukar untuk menentukan nilai sebenar.

Selain itu, pesanan dan keperluan yang pelbagai dapat meningkatkan nilai kontrak, tetapi ini adalah bergantung kepada sesuatu masa kerana ia berkait dengan harga pasaran dan ekonomi.

Ketika ditanya apakah Iris akan mencari kontrak serupa di beberapa negara lain di mana syarikat itu beroperasi, jawapan Shaiful adalah “pasti”. Iris telah melaksanakan sistem imigresen, pengenalan diri dan pasport di 34 negara di seluruh dunia. Ia adalah pelopor di bidangnya, setelah tampil dengan ePassport pada tahun 1998.

Shaiful mengatakan bahawa Iris sedang berunding dengan kerajaan Malaysia mengenai kontrak lain tetapi enggan mengulas lebih lanjut kerana perbincangan itu dirahsiakan.

Pemberian NIIS kepada Iris menghilangkan spekulasi awal bahawa kontrak itu akan dikongsi bersama di antara beberapa syarikat dalam sebuah konsortium.

Menjelang akhir tahun lalu, perbincangan pasaran mengatakan bahawa NIIS akan berpecah antara Iris dan MyEg Services Bhd, dan mungkin juga S5 Systems Sdn Bhd yang mempunyai hubungan baik secara politik dengan kerajaan sekarang, sebuah unit S5 Holdings Inc, yang melakukan pengambilalihan terbalik Syarikat Ancom Logistics Bhd.

Selain MyEG, beberapa syarikat lain yang mahukan Iris termasuk Scicom (MSC) Bhd dan Dagang Nexchange Bhd. Sementara HeiTech Padu Bhd, pemaju Sistem Imigresen Malaysia atau myIMMS yang pertama – yang pertama kali digunakan pada tahun 1993 – adalah alternatif lain.

Cukup menarik, MyEG telah memperoleh 10% kepentingan dalam S5 Holdings.

Kontrak NIIS dijadualkan diberikan pada Ogos lalu tetapi ditangguhkan beberapa kali. Di bawah kerajaan Barisan Nasional, Sistem Kawalan Imigresen Nasional atau SKIN, pendahulu NIIS, dilaksanakan dan bernilai RM3.5 bilion. SKIN dicadangkan oleh Prestariang Bhd, sekarang dikenali sebagai Awanbiru Technology Bhd.

Namun, kerajaan Pakatan Harapan membatalkan projek SKIN pada bulan Disember 2019, dan meminta tender terbuka untuk menganugerahkan kontrak NIIS, untuk mengurangkan kos. Dengan harga RM1.3 bilion, NIIS lebih 60% lebih murah daripada SKIN.

SKIN dijadualkan untuk menggantikan MyIMMs, yang telah lama menerima kontrak. Laporan Ketua Audit Negara pada tahun 2015 mengatakan sistem ini “tidak sesuai” lagi. Pada tahun 2018, ia menyatakan tidak ada catatan 214,398 orang asing yang keluar dari Malaysia sejak pertengahan April tahun itu. Juga, MyIMM mengalami kerosakan sebanyak 4,489 dari 2016 hingga 2018.

Oleh itu, NIIS kemungkinan akan menjadi kelebihan bagi Iris.

Untuk enam bulan yang terakhir pada September tahun lalu, Iris mengalami kerugian bersih RM5.21 juta daripada pendapatan RM46.36 juta. Untuk tempoh yang sama tahun lalu, syarikat itu memperoleh keuntungan bersih RM19.4 juta daripada 144.71 juta pendapatan.

Iris mengaitkan penurunan pendapatan dan kerugian selama enam bulan pertama tahun 2020 disebabkan penurunan penghantaran e-pasport dan kad pada tahun semasa berbanding tahun 2019.

Pada akhir September tahun lalu, Iris mempunyai wang tunai dan baki bank berjumlah RM71.27 juta, dengan RM25 juta dalam pinjaman jangka pendek dan jangka panjang. Kerugian terkumpul berjumlah RM291.28 juta.

Walaupun begitu, banyak perkara telah diambil perhatian oleh syarikat itu.

September lalu, ia memperoleh kontrak AS $ 27.54 juta (RM110.8 juta) di India untuk 15 juta e-pasport. Pada bulan November 2019, syarikat juga menjalin kerjasama dengan Metropolitan Office Pte Ltd di Sri Lanka untuk berkolaborasi dan meneroka peluang perniagaan dalam e-pasport, kawalan sempadan automatik dan penyelesaian pengurusan kehadiran di negara ini.

Iris diketuai oleh presiden dan pengarah urusan Datuk Paul Poh Yang Hong dan Shaiful, yang masing-masing telah menerajui syarikat itu sejak Julai dan Oktober 2017.

Ayah Yang Hong Dr Poh Soon Sim adalah pemegang saham utama Iris dengan kepentingan ekuiti 12.65%. Pemegang saham penting lain termasuk Datuk Seri Robin Tan Yeong Ching (anak kepada hartawan Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun), yang memiliki kepentingan 9.79%.

Dari pertengahan Jun tahun lalu, stok Iris telah meningkat lebih dari 230%. Ia ditutup pada 43.5 sen pada Jumaat lalu, dengan kapitalisasi pasaran sebanyak RM1.32 bilion. Sejak beberapa hari kebelakangan ini, saham tersebut merupakan antara saham yang paling aktif diperdagangkan di Bursa Malaysia sebagai spekulasi bahawa ia akan mengikat kontrak NIIS.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img