spot_img
spot_img

Jurang terlalu jauh boleh cetus pergaduhan

spot_img

KUALA LUMPUR, 7 Februari – Pertimbangan perkauman dalam dasar nasional akan menghambat pertumbuhan negara menjadi mundur jika ini mengakibatkan pengabaian kumpulan minoriti, kata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dalam wawancara dengan Free Malaysia Today (FMT), bekas perdana menteri dua kali itu mengatakan bahawa kerajaan mesti menerima struktur berbilang kaum Malaysia dan memasukkannya ke dalam pelaksanaan dasar.

“Orang akan meninggalkan negara ini,” katanya, jika pertimbangan kaum diutamakan.

- Advertisement -

“Apa sahaja yang anda katakan mengenai orang bukan Melayu, tetapi mereka telah menyumbang ke arah pembangunan negara ini. Sekiranya anda menghapusnya, pertumbuhan negara ini akan terbantut, malah akan menjadi negatif, “tambah Dr Mahathir. Beliau mengatakan bahawa sebahagian besar pertumbuhan ekonomi Malaysia dapat dikaitkan dengan orang bukan Melayu, yang berjaya secara ekonomi walaupun mereka golongan minoriti di negara ini.

Bagaimanapun, Dr Mahathir mengatakan pertumbuhan ini juga menyebabkan jurang ekonomi.

“Ada keperluan untuk mengimbangi (kekayaan) antara orang bukan Melayu dan orang Melayu. Kerana seperti yang anda ketahui, walaupun negara mono-etnik, jika terdapat perbezaan yang terlalu besar antara yang kaya dan yang miskin, akhirnya akan ada keganasan, ”katanya, ia berlaku secara global dan perlu untuk mengatasi ketidaksamaan pendapatan.

- Advertisement -

“Kita harus menaikkan (orang Melayu) supaya ada keseimbangan dari segi pengagihan kekayaan negara antara semua masyarakat yang berlainan,” tambahnya.

Mengenai ilham kerajaan perpaduannya yang gagal ditubuhkan sebelum ini, Dr Mahathir menyalahkan perkara ini kepada mereka yang didakwanya lebih berminat untuk keuntungan peribadi daripada tugas.

Beliau mengatakan ini menyebabkan terbentuknya terlalu banyak parti politik, terutama bagi orang Melayu, dan gabungan yang tidak stabil.

Beliau mengatakan kejayaan Umno sebelum Merdeka adalah kerana ia adalah satu-satunya parti Melayu yang signifikan dan mendapat sokongan besar.

Namun, Dr Mahathir mengatakan bahawa selepas itu, “banyak orang mengetahui bahawa anda dapat menjana wang melalui politik”.

“Apabila anda terpilih sebagai Ahli Parlimen atau dewan undangan negeri (ADUN), anda akan mendapat pendapatan yang baik. Mereka melihat ini sebagai kaedah memperoleh pendapatan, bukan untuk berkhidmat kepada negara. Sudah tentu, terdapat banyak persaingan di antara mereka, dengan semua orang mahu menjadi Ahli Parlimen atau anggota DUN, menjadi menteri, perdana menteri dan seumpamanya.

“Semua orang mahu menjadi PM atau membentuk pemerintahan mereka sendiri. Ini mengalihkan perhatian mereka dari kepentingan negara, ”katanya kepada FMT.

Setelah beliau berhenti sebagai PM pada Februari tahun lalu, Dr Mahathir mencadangkan pemerintah yang tidak berpihak untuk menggantikan pentadbiran Pakatan Harapan yang runtuh akibat pengunduran dirinya.

Beliau berpendapat bahawa pengunduran dirinya diperlukan kerana parti sebelumnya, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), menarik diri dari PH.

Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin kemudian dilantik sebagai perdana menteri sebagai ketua kerajaan Perikatan Nasional.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img