spot_img
spot_img

Uber beli syarikat jual minuman alcohol dan ganja

spot_img

BENGALURU / NEW YORK (2 Feb): Uber Technologies Inc membeli platform alkohol on-demand Drizly dengan harga sekitar AS $ 1,1 bilion dalam kesepakatan berdasarkan saham semasa, kerana syarikat itu ingin memperluas perkhidmatan penghantaran yang berkembang selama wabak Covid19.

Uber mengatakan pada Selasa semalam, bahawa pengambilalihan Drizly akan membolehkan syarikat itu menawarkan bir, wain dan minuman keras di sebahagian besar negeri di AS, selain makanan, penghantaran bungkusan dan resepi yang baru dilancarkan di beberapa bandar AS.

Langkah-langkah penutupan Covid-19 yang disebabkan oleh pandemik di seluruh dunia memberi tamparan hebat kepada perkhidmatan Uber, yang mendorong syarikat itu untuk masuk ke dalam kategori perkhidmatan penghantaran baru.

- Advertisement -

Pendapatan dari perniagaan penghantaran makanan Uber Eats melampaui pendapatan tempahan kenderaan untuk pertama kalinya pada suku kedua 2020.

Uber enggan memberikan perincian mengenai permintaan apa yang dijangkakan untuk penjualan alkohol, tetapi mengatakan Drizly telah membuat jangkaan kasar dengan keuntungan 300% setiap tahun.

Saham Uber naik 6.5% pada AS $ 56.20 pada hari Selasa semalam.

- Advertisement -

Drizly, yang mengatakan ia bekerjasama dengan rakan niaga di lebih dari 1.400 bandar Amerika Utara, akan menjadi anak syarikat milik penuh Uber. Ia akan disatukan ke platform Eats, sambil juga mengekalkan aplikasinya yang berasingan.

Drizly pada Mei 2020 melancarkan Lantern, perkhidmatan penghantaran ganja yang kini beroperasi di Boston dan Detroit, kata laman webnya. Uber memberitahu Reuters bahawa Lantern bukan sebahagian daripada perjanjian Drizly.

Dalam wawancara Selasa dengan CNBC, Ketua Pegawai Eksekutif Uber Dara Khosrowshahi mengatakan syarikat itu pada masa ini tidak berminat secara aktif dalam penghantaran ganja, tetapi mungkin lebih terbuka di masa hadapan.

Lantern menjual produk ganja termasuk tanaman untuk merokok, pelbagai produk ganja, dan makanan termasuk coklat dan mengunyah dengan ganja, kata laman webnya.

Uber menjangkakan lebih daripada 90% gabungan itu akan dibuat melalui stok Uber, dan bakinya dibayar secara tunai kepada pemegang saham Drizly.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img