spot_img
spot_img

Tahun Baru Cina disambut dengan keluarga serumah sahaja.

spot_img

KUALA LUMPUR, 4 Februari – Sambutan dan ziarah perayaan Tahun Baru Cina minggu depan akan terhad kepada mereka yang tinggal di rumah yang sama sahaja, kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini.

Menteri Pertahanan yang juga menjaga keselamatan semasa pandemik Covid-19 mengatakan lawatan ke rumah – yang telah dibenarkan semasa perayaan tahun lalu – tidak akan dibenarkan, bahkan ketika dia mengumumkan pembukaan semula lebih banyak sektor ekonomi, termasuk salon rambut, tukang gunting rambut kedai dan tempat mencuci kereta mulai esok.

“Setelah meneliti semua aspek, ini adalah SOP yang dipersetujui. Pertama, perayaan Tahun Baru Cina hanya dibenarkan dalam rumah yang sama sahaja.

- Advertisement -

“Di dalam rumah, dan dengan ahli keluarga dari rumah yang sama. Tidak kira sama ada sembahyang atau apa-apa, ia hanya boleh dilakukan bersama dalam rumah tangga yang sama, ”katanya dalam siaran langsung malam tadi.

Dia mengatakan “makan malam keluarga besar” yang biasanya diadakan pada malam Tahun Baru Cina – juga dikenali sebagai makan malam perjumpaan – hanya dapat melibatkan anggota dari keluarga yang sama dalam satu rumah kali ini.

“Makan malam tidak boleh dilakukan seperti kali tahun-tahun sebelum ini, di mana banyak keluarga yang datang,” tambahnya.

- Advertisement -

Beliau menambah bahawa semua bentuk pertunjukan panggung dan budaya, termasuk persembahan tarian singa dan naga, pertunjukan opera Cina serta perarakan tahunan Chingay adalah dilarang.

“Bagaimanapun untuk Sarawak, kami menyerahkan pengumuman dan SOP itu kepada kerajaan negeri Sarawak,” katanya.

Beliau menunjukkan bahawa peraturannya mungkin berbeza kerana Sarawak tidak terikat dengan perintah kawalan pergerakan (PKP) yang meluas seperti negeri-negeri lain.

“Di Sarawak, terdapat kawasan perintah pergerakan pergerakan dan kawasan kawalan pergerakan bersyarat. Jadi kami serahkan kepada kerajaan negeri Sarawak, ”tambahnya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img